Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 9 lipca 2024 r., sygn. IV SAB/Wr 471/24
Nieuzasadnione niedopuszczenie kandydata do postępowania konkursowego na stanowisko dyrektora szkoły stanowi podstawę do unieważnienia konkursu i zarządzenia jego ponownego przeprowadzenia przez organ prowadzący szkołę.
Użyte w art. 70 ust. 3 zd. 3 Konstytucji słowo "udział" samo w sobie nie implikuje żadnego konkretnego poziomu finansowania, gdyż "udział" z definicji może być mniejszy lub większy. Przesądza jedynie, że wkład państwa musi osiągnąć jakiś stopień minimalny, tak aby w ogóle zjawisko dofinansowywania szkół niepublicznych miało miejsce, bo inaczej art. 70 ust. 3 zd. 3 Konstytucji byłby niezrealizowanym
Z art. 70 ust. 3 Konstytucji RP nie wynika prawo podmiotowe szkół niepublicznych do uzyskania środków na całość ich działalności, a szkoły niepubliczne mają być finansowane w mniejszym stopniu ze środków budżetu państwa niż szkoły publiczne, gdyż podstawowa odpowiedzialność za ich gospodarkę finansową spoczywa na ich założycielach, a nie na władzy publicznej.
Rozstrzygnięcie podejmowane w trybie art. 33 ust. 4 ufzo nie powinno przybierać formy decyzji administracyjnej, lecz jest to czynność z zakresu administracji publicznej, której ostateczne załatwienie może mieć postać zwykłego pisma.
Dotacja oświatowa dla niepublicznej szkoły stanowi formę dofinansowania działalności danej placówki, a jej wielkość, ustalana na podstawie obowiązujących reguł prawnych, nie musi pokrywać wszystkich kosztów i może być uzależniona od różnych czynników, w tym od jakości kształcenia i efektów dydaktycznych.