WCZEŚNIEJSZA EMERYTURA DLA PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
Pracuję jako pracownik samorządowy mianowany od 26 lat. W grudniu 2008 r. skończę 60 lat, czy będę mógł wówczas przejść na emeryturę? - pyta Czytelnik z Ostrołęki.
Pracuję jako pracownik samorządowy mianowany od 26 lat. W grudniu 2008 r. skończę 60 lat, czy będę mógł wówczas przejść na emeryturę? - pyta Czytelnik z Ostrołęki.
Najwięcej problemów z naliczaniem stażu pracy pojawia się przy ustalaniu, czy pracownik ma np. prawo do nagrody, urlopu czy wybranego dodatku do wynagrodzenia.
Jesteśmy jednostką budżetową, zatem wysokość wynagrodzenia dyrektora jest ograniczona 4-krotnością kwoty bazowej. W grudniu br. chcemy wypłacić dyrektorowi drugą w tym roku nagrodę uznaniową. Wypłata nagrody uznaniowej spowoduje przekroczenie 4-krotności kwoty bazowej w grudniu br. Czy w związku z tym powinniśmy nie wypłacać nagrody uznaniowej dyrektorowi, czy ograniczyć jej wysokość?
Do 10 października 2007 r. jednostki samorządu terytorialnego były zobowiązane dokonać ocen kwalifikacyjnych swoich pracowników. Ocena dotyczyła wszystkich pracowników, w tym także kadry kierowniczej urzędów. Zasady oceniania zostały zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z 13 marca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. Praktyka pokazuje jednak
Proszę o wyjaśnienie wątpliwości związanych z interpretacją przepisu § 7 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych. Jego brzmienie jest następujące: „Jeżeli praca w jednostce stanowi dodatkowe zatrudnienie, do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.” Moim zdaniem intencją ustawodawcy
Dozorca po 25 latach pracy otrzymuje 890 zł pensji zasadniczej, po dodaniu premii i wysługi lat przekracza minimalne wynagrodzenie. W praktyce oznacza to, że zarabia tyle co inny dozorca po roku pracy. Czy w przypadku pozbawienia dozorcy premii będę zmuszony wyrównywać wynagrodzenie do minimalnego? Czy wysokość premii i wysługę wliczamy w skład minimalnego wynagrodzenia? - pyta Czytelnik z Przasnysza
W dniu 24 października 2008 r. Sejm uchwalił nową ustawę o pracownikach samorządowych. Celem ustawodawcy jest stworzenie spójnego systemu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej m.in. przez ustanowienie jawności procedur rekrutacyjnych i zasadę równego dostępu do stanowisk publicznych.
Jesteśmy pracownikami Zarządu Dróg i Komunikacji, którzy w wyniku reorganizacji zostali zmuszeni do przejścia na emeryturę. Mamy więc prawo do odprawy emerytalnej. Wysokość tego świadczenia jest uzależniona od lat pracy. Powstaje jednak pytanie, czy do okresu zatrudnienia mającego wpływ na wysokość odprawy emerytalnej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia czy wyłącznie staż
Rada Ministrów na posiedzeniu 22 kwietnia br. przyjęła nowelizacje dwóch rozporządzeń płacowych dotyczących pracowników jednostek samorządowych. Wraz z podwyżką stawek wynagrodzeń zasadniczych pojawiły się też istotne zmiany dotyczące niektórych składników płacowych. Większość zmian weszła w życie 29 kwietnia 2008 r., pozostałe 30 kwietnia i 1 maja br.
W naszym urzędzie (jednostka samorządowa) została zatrudniona osoba, która podała, że w latach 1987-1996 pracowała w gospodarstwie rolnym teścia w charakterze domownika. W jaki sposób należy udokumentować ten fakt do okresu uprawniającego do nagrody jubileuszowej? Czy osoba ta mogła być domownikiem w rozumieniu przepisów o zaliczaniu pracy w gospodarstwie rolnym do stażu pracy, jeśli nie mieszkała
W jaki sposób można zrekompensować oddelegowanie pracownika - instruktora (1 etat, 3/4 etatu, 1/2 etatu), zatrudnionego w Miejskim Ośrodku Kultury, jeśli wyjeżdża i uczestniczy w festiwalu, przeglądzie, który trwa np. 4 dni oraz obejmuje sobotę i niedzielę? Pracownikowi nie przysługuje za pobyt na festiwalu dieta, ponieważ placówka pokrywa koszty związane z wyżywieniem i zakwaterowaniem instruktora
Jesteśmy jednostką samorządu terytorialnego. Jedna z naszych pracownic rozpoczyna niedługo 3-letni urlop wychowawczy. Czy możemy na jej miejsce zatrudnić inną osobę na zastępstwo bez przeprowadzania procedury naboru przewidzianej w przepisach o pracownikach samorządowych dla stanowisk urzędniczych?
Nasz pracownik jest zatrudniony równocześnie w dwóch zakładach pracy, w naszej gminnej bibliotece na 1/2 etatu i w gimnazjum jako nauczyciel w pełnym wymiarze. Od 1 września pracownik przechodzi na emeryturę nauczycielską - bez względu na wiek. Równocześnie poinformował nas, że chce rozwiązać umowę o pracę z biblioteką. W związku z rozwiązaniem umowy z gimnazjum pracownik otrzyma odprawę emerytalną
Pracownik samorządowy przez pierwsze 2 miesiące 2007 r. był zatrudniony w jednostce samorządowej. Od marca 2007 r. w trybie art. 7a ustawy o pracownikach samorządowych został przeniesiony służbowo do innej jednostki samorządowej. Powstaje problem, który pracodawca ma mu wypłacić dodatkowe wynagrodzenie roczne za pierwsze 2 miesiące pracy w 2007 r. - ten dotychczasowy czy ten, do którego pracownik został
Jestem zatrudniony na stanowisku dozorcy w szkole. Pracuję na ogół 5 dni w tygodniu po 8 godzin. Mam wątpliwości co do mojego czasu pracy, jak również wielu uprawnień. Czy mają do mnie zastosowanie przepisy dotyczące pracowników ochrony? - pyta Czytelnik z Olkusza.
W jednostce samorządu terytorialnego na stanowisko kierownicze została zatrudniona przez poprzedniego dyrektora osoba, która nie spełnia wymagań stażu pracy i wykształcenia. Jakie konsekwencje powoduje to w zakresie stosunku pracy tej osoby? Czy w takim przypadku zawarta z nią umowa o pracę jest ważna?
Osoby, które zostały zwolnione z pracy, często znajdują się w dosyć trudnej sytuacji. W przypadku gdy z różnych przyczyn nie udaje im się znaleźć nowego zatrudnienia, mogą przysługiwać im różnego rodzaju świadczenia wypłacane przez powiatowy urząd pracy. Jeśli zaś nie mogą pracować ze względu na stan zdrowia lub też ukończyły odpowiedni wiek i mają wymagany staż, mogą uzyskać emeryturę lub rentę wypłacaną
Z zatrudnioną w naszej szkole woźną rozwiązujemy umowę o pracę w związku z przejściem na rentę inwalidzką. Pracownica ta ma dopiero 9 lat stażu pracy. Przepisy dotyczące pracowników samorządowych przyznają im najniższą odprawę - w wysokości dwumiesięcznego wynagrodzenia - po 10 latach pracy. Czy w tej sytuacji powinniśmy jej wypłacić odprawę rentową w wysokości określonej przez Kodeks pracy?
Pracuję w urzędzie gminy. Na początku marca będziemy wypłacać pracownikom „trzynastki”. Czy pracownicy, która w ubiegłym roku przez 4 miesiące przebywała na zwolnieniu chorobowym, a następnie przez 3 miesiące na urlopie macierzyńskim, należy się dodatkowe wynagrodzenie roczne?
Prowadzę kadry w urzędzie gminy. Nasz obecny pracownik przed odbyciem zasadniczej służby wojskowej nigdzie nie pracował. Bezpośrednio po odbyciu tej służby przez ponad rok także nie był nigdzie zatrudniony. Czy w tym przypadku okres służby wojskowej podlega wliczeniu do okresu uprawniającego do dodatku stażowego?