Kiedy należy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych
Ustawa o rachunkowości nakazuje inwentaryzowanie należności z kontrahentami drogą potwierdzenia salda. Potwierdzenie salda może być dokonane drogą elektroniczną (e-mail). Warto jednak wiedzieć, że taka forma musi spełniać pewne warunki.
Firma chce zlecić biuru rachunkowemu, które prowadzi księgi jednostki, przeprowadzenie spisu z natury. Według jakich zasad może się to odbyć?
Podstawową metodą inwentaryzacji środków trwałych jest spis z natury. Jednak część środków trwałych może być inwentaryzowana metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i zweryfikowania ich wartości. Sprawdź jakie to środki trwałe.
Powierzenie przeprowadzenia spisu z natury firmie zewnętrznej nie zwalnia kierownika jednostki z odpowiedzialności za inwentaryzację. Wiąże się to z wieloma obowiązkami, które kierownik jednostki jako jej reprezentant powinien wypełnić.
Inwentaryzacja jest jedną z podstawowych dziedzin rachunkowości – obok prowadzenia ksiąg rachunkowych, wyceny aktywów i pasywów oraz sporządzania sprawozdawczości finansowej. Obowiązek jej okresowego przeprowadzania mają wszystkie jednostki zobowiązane do stosowania ustawy o rachunkowości, w tym wszystkie jednostki należące do sektora finansów publicznych. Podczas inwentaryzacji wykonuje się wiele
Jednostki prowadzące księgi rachunkowe mogą część prac inwentaryzacyjnych rozpocząć już od 1 października 2019 r. Dotyczy to jednak tylko niektórych składników aktywów. Sprawdź co i jak można zinwentaryzować już od 1 października.
Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników
Inwentaryzacja rozrachunków z kontrahentami (w walucie polskiej i obcej) według stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami z dnia 9 lipca 2019 r.
Jak przepisy dotyczące rachunkowości regulują kwestię dokumentów dotyczących obrotu magazynowego? Czy są jakieś ustawowo określone wzory takich dokumentów?
W budynku biurowym zostały zdemontowane lady, które były przyjęte w 2012 r. jako ulepszenie budynku (przebudowa holu głównego). Na ulepszenie składało się więcej pozycji i wartość lad nie została wyszczególniona a amortyzacja 2,5% naliczana jest od całej wartości ulepszenia. Lady zostały zdemontowane nie w celu likwidacji bądź przyłączenia do innego środka trwałego tylko w związku z nową koncepcją
Ani wspólnicy spółki cywilnej, ani ona sama nie mają obowiązku przesyłania sprawozdania finansowego do urzędu skarbowego bądź szefa Krajowej Administracji Skarbowej – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi DGP.
Przedmiotem inwentaryzacji na koniec każdego roku obrotowego są m.in. nieuregulowane na dzień bilansowy rozrachunki między jednostką a jej kontrahentami. Inwentaryzacja rozrachunków następuje - co do zasady - drogą uzgodnienia salda z kontrahentem, a więc uzyskania od kontrahenta potwierdzenia, że uznaje saldo (kwotę wymagającą zapłaty).
Spis z natury jest podstawową metodą inwentaryzacji. Polega na policzeniu (zważeniu, zmierzeniu) ilości danego składnika aktywów, wycenie tych ilości, porównaniu wartości z danymi z ksiąg rachunkowych oraz wyjaśnieniu i rozliczeniu ewentualnych różnic.