Specyfikacja do zamówienia z działu 45 - Roboty budowlane
W myśl art. 27 ust. 2 ustawy Pzp nadawcy faksu służy prawo żądania potwierdzenia otrzymania faksu, a nie obowiązek żądania potwierdzenia faksu. Natomiast po stronie odbiorcy leży obowiązek potwierdzenia otrzymania faksu, w myśl zasady prawnej, że jeżeli jednej stronie służy prawo to druga strona ma obowiązek.
Wobec braku regulacji prawnych co do sposobu sporządzenia kosztorysów ofertowych, to na Zamawiającym spoczywa obowiązek wskazania wykonawcom sposobu oraz metod kalkulacji ceny oferty, co wynika wprost z treści art.
1) Nie można przypisać istnienia interesu prawnego, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Odwołującemu, który dąży wyłącznie do unieważnienia postępowania. Zgodnie z brzmieniem art. 179 ust. 1 ustawy dla zaistnienia przesłanki interesu prawnego należy wykazać doznanie lub możliwość doznania uszczerbku prawnego w uzyskaniu zamówienia publicznego w konkretnym postępowaniu.
Ustawa Pzp zrównuje sytuację wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego, z samodzielnie występującymi podmiotami, stwarzając tym samym możliwość ubiegania się o zamówienie wykonawcom, którzy indywidualnie nie byliby w stanie sprostać wymaganiom zamawiającego, co wpływa na zwiększenie konkurencyjności.
W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, wykonawcy powinni składać sprawozdania finansowe o treści zgodnej z tymi, które znajdują się w rejestrach (zbiorach) urzędowych. Nie jest naganne i nie może powodować sankcji dla wykonawcy, gdy na dzień złożenia oferty nie dysponuje sprawozdaniem finansowym, dla którego sporządzenia nie upłynął jeszcze termin ustawowy.
W przypadku żądania przez Zamawiającego z jednej strony złożenia dokumentów w formie oryginału lub kopii poświadczonej przez wykonawcę, a z drugiej zaś strony wskazania możliwości uzupełniania dokumentów w terminie faksem, stwierdzić należy, że dopuszczalnym i skutecznym jest również przedłożenie przez wykonawcę w terminie dokumentów dopuszczoną drogą faksową.
Wobec cofnięcia odwołania przez Odwołującego Krajowa Izba Odwoławcza na podstawie przepisu art. 189 ust. 1 oraz art. 191 ust. 1 ustawy Pzp umarza postępowanie odwoławcze. Na podstawie przepisu art. 189 ust. 2 Pzp zwrotowi na rzecz Odwołującego podlega kwota stanowiąca 90% uiszczonego wpisu.
Brak jest definicji legalnej wynagrodzenia ryczałtowego, ale przyjmuje się, że ryczałt polega na umówieniu z góry wysokości wynagrodzenia w kwocie absolutnej, przy wyraźnej lub dorozumianej zgodzie stron na to, że wykonawca nie będzie się domagać zapłaty wynagrodzenia wyższego.
1) Art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp bezwzględnie wymaga, aby czynność unieważnienia postępowania była poprzedzona wyborem najkorzystniejszej oferty, tym samym po wcześniejszym dokonaniu czynności badania i oceny ofert.
Zamawiający jest obarczony obowiązkiem dokonania poprawy treści oferty wykonawcy, o ile niezgodność treści oferty z treścią SIWZ jest wynikiem omyłki wykonawcy, a poprawienie omyłki nie spowoduje istotnych zmian w treści tej oferty, przy czym bez znaczenia dla obowiązku zastosowania tego przepisu jest stopień zawinienia samego wykonawcy.
KIO uwzględni odwołanie, gdy odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy nie ma podstaw formalnych i prawnych w myśl ustalonego przez Zamawiającego siwz w tym obowiązującego przedmiaru robót stanowiącego podstawę do sporządzenia kosztorysu ofertowego.
Treść SIWZ powinna być uwzględniona przez Odwołującego, jak i wykonawców przy sporządzaniu oferty, a kwestionowane postanowienia powinny być oprotestowane w odpowiednim czasie.
Kopia odwołania powinna trafić do Zamawiającego przed upływem terminu na wniesienie samego odwołania.