Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10 czerwca 2009 r., sygn. KIO/UZP 691/09
Art. 26 ust. 3 i 4 ustawy Pzp, który nakazuje przeprowadzić procedurę uzupełnienia brakujących dokumentów, a także żądania wyjaśnień w sprawie złożonych dokumentów. Skład orzekający nie podziela stanowiska Zamawiającego, że mógł on nie prowadzić wskazanej wyżej procedury w sytuacji, gdy uznał on, że oferta została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu.
Na zasadzie art. 184 ust. 1a ustawy - Prawo zamówień publicznych, odwołanie przysługuje wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu dotyczącego okoliczności wyraźnie w przytaczanym przepisie wymienionych, tj. 1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia zwolnej ręki i zapytania o cenę;
Zamawiający ma prawo żądać od uczestników postępowania wykazu osób, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, natomiast zgodnie z § 1 ust.
Powoływanie się przez Odwołującego się na okoliczności, które były przedmiotem rozstrzygnięcia przez Izbę w sprawie innego odwołania jest niedopuszczalne, na podstawie przepisu art. 187 ust. 4 pkt 6 ustawy Pzp w zw.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 lit. a) Pzp, w przypadku oferty z ceną określoną za cały przedmiot zamówienia albo jego część (cena ryczałtowa) przyjmuje się, że prawidłowo podano cenę ryczałtową bez względu na sposób jej obliczenia.
Wniesienie odwołania stanowi czynność przekraczającą zakres zwykłego zarządu i wymaga pełnomocnictwa rodzajowego.
Publikacja ogłoszenia o zamówieniu w oficjalnym publikatorze jest bardzo istotna bowiem świadczy o wadze tego postępowania z wartościowego punktu widzenia. Niemniej jednak dla określenia momentu wszczęcia postępowania istotne znaczenie będzie miała w tym przypadku, wobec literalnego brzmienia art.
Sprzeczne z zasadą wspierania rzeczywistej konkurencji w zamówieniach publicznych jest automatyczne, wyłącznie na podstawie kryterium arytmetycznego, uznawanie za rażąco niskie cen poniżej pewnego poziomu.