Specyfikacja do zamówienia z działu 45 - Roboty budowlane
Niejednoznaczność zapisów SIWZ i wątpliwości związane z różnymi interpretacjami postanowień nie powinny powodować negatywnych skutków dla wykonawcy.
Odwołanie wniesione z przekroczeniem ustawowego terminu na jego wniesienie (w myśl art. 184 ust. 2 Pzp pięciodniowy termin do wniesienia odwołania rozpoczyna bieg od dnia, w którym upłynął termin rozstrzygnięcia protestu), zostaje odrzucone.
Konsekwencje zaniechania przedłożenia wymaganych przez siwz dokumentów uwiarygodniających na etapie składania ofert są dla wykonawców bardzo restrykcyjne, gdyż skutkują odrzuceniem oferty. Nie można interpretować postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia rozszerzająco ponad to, co expressis verbis wynika z ich treści.
"Opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu" to opis metody, za pomocą której zamawiający będzie badał, czy postawione przez niego warunki zostały spełnione. Okoliczność, iż sposób oceny spełniania warunku jest ściśle powiązany z opisem warunku, nie oznacza, iż odwołanie przysługiwać będzie na opis warunku.
Skoro konsorcjant odpowiada solidarnie za należyte wykonanie całego zamówienia, to logiczną konsekwencją tego faktu jest możliwość posługiwania się dokumentami (referencjami), poświadczającymi wykonanie zamówienia, za które ponosi pełną odpowiedzialność.
Izba nie stwierdziła naruszenia art. 25 ust.2 ustawy PZP, ponieważ Zamawiający nie żądał zaświadczenia o wpisie obiektu do rejestru zabytków tylko żądał zaznaczenia w Wykazie robót o wpisie do rejestru czyli nie żądał dokumentu nie przewidzianego w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 maja 2006 r.
Omyłka popełniona przez Odwołującego polegająca na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia nie zobowiązuje Zamawiającego do poprawienia oferty w trybie art. 87 ust.2 ustawy w przypadku, gdy omyłka popełniona przez Odwołującego nie jest ani oczywistą omyłką pisarską, ani też oczywistą omyłką rachunkową, zaś jej poprawienie powoduje istotną zmianę treści oferty.
W pierwszej kolejności należy wskazać, iż ofertą jest stanowczą propozycją, jednej ze stron, zawarcia umowy. Jest to zatem oświadczenie przez wykonawcę woli zawarcia umowy (art. 66 k.c). Oferta powinna określać przedmiotowo istotne elementy umowy, bez których nie może dojść do jej zawarcia.
Wezwanie wykonawcy w trybie art. 26 ust. 3 Pzp, dotyczy również uzupełniania dokumentów „zawierających błędy." Nie może dyskwalifikować oferty, okoliczność, że odwołujący uzupełnił wykaz robót, czego zamawiający nie wymagał.
Protest jest jedynym środkiem ochrony prawnej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, którego wartość jest mniejsza odpowiednio, w zależności od rodzaju zamawiającego, od 133 000 euro i 206 000 euro - dla dostaw i usług.
To na Zamawiający ciąży obowiązek odpowiedniego, jednoznacznego sformułowania postanowień specyfikacji oraz opisania przedmiotu zamówienia, zgodnie z art. 29 i n. Pzp. Ze względu na brak precyzji w sformułowaniach specyfikacji dokonanych przez Zamawiającego, nie można wyciągać negatywnych konsekwencji w stosunku do wykonawców, którzy ufając we właściwie sformułowaną specyfikację sporządzili oferty.
Zgodnie z przepisem art. 184 ust. 1a Pzp, w postępowaniu o wartości mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie od rozstrzygnięcia protestu, dotyczącego następujących czynności Zamawiającego: wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia,
Zgodnie z art. 187 ust. 4 Pzp, KIO ma obowiązek z urzędu ustalić, czy odwołanie nie podlega odrzuceniu z powodu jednej z ośmiu przesłanek wymienionych w tym ustępie. W pkt 6 ustępu 4, przepis stanowi, że Izba odrzuca na posiedzeniu niejawnym odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie, wniesione przez wykonawcę wnoszącego protest lub wezwanego zgodnie z art.
Posiadania zdolności kredytowej nie należy utożsamiać z dysponowaniem środkami finansowymi w realnie posiadanej kwocie. Zgodnie z art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U z 1997 r., Nr 140, poz.
Możliwość wniesienia odwołania została ograniczona tylko do wskazanych przypadków, a więc przypadków, w których czynności zamawiającego dotyczą bezpośrednio wykonawcy składającego odwołanie (np. wykluczenia go z postępowania czy odrzucenia jego oferty) nie zaś innych wykonawców.