Specyfikacja do zamówienia z działu 45 - Roboty budowlane.
1) Ze względu na to, że wyjaśnienia niejednokrotnie wpływają na podjęcie decyzji o składaniu oferty bądź na jej zawartość wskazane jest udzielanie precyzyjnych wyjaśnień, rzeczywiście wskazujących wolę zamawiającego wyrażoną w danym zapisie specyfikacji oraz udzielanie ich niezwłocznie, tak aby wykonawca, mając pełną wiedzę o danym zagadnieniu, mógł prawidłowo przygotować konkurencyjną ofertę.
1) Wobec wątpliwości co treści złożonego wyniku badań zamawiający mógł i powinien był zażądać wyjaśnień treści tego dokumentu w trybie art. 26 ust. 4 Pzp. 2) Wobec nie potwierdzenia się przesłanki do odrzucenia oferty odwołującego, należało uznać, że stosownie do treści art.
1) Zgodnie z dyspozycją art. 26 ust. 3 ustawy Pzp dokumenty uzupełnione przez wykonawcę w toku postępowania na skutek wezwania Zamawiającego powinny potwierdzać spełnianie warunków udziału w postępowaniu nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania ofert.
Wyjaśnienia treści oferty oraz poprawienie omyłek w trybie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp wiążą się z koniecznością kontaktu Zamawiającego z wykonawcą (udzielenie wyjaśnień, zgoda na poprawienie omyłki), stąd też powyższych czynności Zamawiającego nie należy traktować jako negocjacji z wybranym wykonawcą.
Nieprecyzyjne i niejednoznaczne opisanie przedmiotu zamówienia nie stanowi wady nieusuwalnej postępowania na etapie przed upływem terminu składania ofert. W toku postępowania zamawiającemu przysługują bowiem instrumenty przewidziane w Prawie zamówień publicznych, umożliwiające i wyjaśnienia i dokonywanie zmian w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, w szczególności w zakresie np.
Podnosząc zarzut naruszenia art. 87 ustawy Pzp i żądając dokonania poprawienia omyłek, nie należy poprzestać na ogólnym sformułowaniu zarzutu, ale sprecyzować żądania co do sposobu działania podmiotu, któremu zarzuca zaniechanie.
Konsekwencje błędu, który popełnił zamawiający nie powinny obciążać wykonawców. Działanie zamawiającego, polegające na braku pisemnego zawiadomienia wszystkich wykonawców o stwierdzeniu błędu w postaci nieuzasadnionego przedmiotem zamówienia zdublowania części robót w przedmiarach, na podstawie
Po uprzednim wezwaniu Odwołującego w trybie art. 26 ust. 3 i 4 Pzp do złożenia wyjaśnień i uzupełnienia dokumentów wykazu robót oraz referencji, Zamawiający zobligowany jest do ponownej oceny ofert.
W przypadku postawienia przez Zamawiającego żądania przedłożenia certyfikatu, wykonawcy zainteresowani udziałem w postępowaniu winni ów dokument dołączyć do składanej oferty. Zakwestionowanie wymogu przedłożenia przedmiotowego certyfikatu przez Odwołującego w proteście i utrzymanie
O niezgodności treści oferty z treścią siwz można mówić w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada przedmiotowi zamówienia w ten sposób, że nie zapewnia jego realizacji w sposób opisany przez Zamawiającego w siwz.
W szczególności gdy podane w referencjach informacje zdają się nie odpowiadać informacjom podawanym przez wykonawcę w wykazie, zamawiający powinien skorzystać z dyspozycji art. 26 ust. 4 Pzp i powstałe różnice wyjaśnić.
Stwierdzenie, czy konkretne zachowanie przedsiębiorcy stanowi czyn nieuczciwej konkurencji, wymaga każdorazowo dokładnej analizy zaistnienia znamion takiego czynu, dyspozycją tego przepisu [art. 3 u.z.n.k.] objęte są bowiem tylko te czyny, które zagrażają lub naruszają interes przedsiębiorcy lub są sprzeczne z dobrymi obyczajami.
Zamawiający ma prawo postawić warunki udziału w postępowaniu składające się z kilku elementów, zwłaszcza gdy są one uzasadnione wartością lub stopniem skomplikowania zamówienia. Lista żądanych dokumentów i oświadczeń, jest elementem specyfikacji istotnych warunków zamówienia wtórnym
Zamawiający określa w SIWZ istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego - a więc z samych przepisów prawa (art. 36 ust. 1 pkt 16 Pzp) wynika, iż to Zamawiający jest uprawniony do decydowania o postanowieniach umowy tak, aby uwzględniała ona jego potrzeby i wymagania oraz w jak najlepszym stopniu pozwalała na zrealizowanie zamówienia.
Jeżeli dokument dotyczący opisu przedmiotu zamówienia i wymogów jakościowych odnoszących się do przedmiotu zamówienia, wprost wskazuje na niezgodność z minimalnymi wymogami SIWZ, Zamawiający nie ma podstaw do żądania uzupełniania w tym zakresie kolejnego dokumentu.
Obowiązkiem zamawiającego jest ustalenie takich warunków udziału w postępowaniu, które zapewniają dostęp do ubiegania się o dopuszczenie do składania ofert, wykonawcom zdolnym wykonać dane zamówienie terminowo i w należyty sposób.