Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Sz 883/23

Odrzucenie skargi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Wiesław Drabik po rozpoznaniu w dniu 12 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. Spółka z .o.o. w P. na zarządzenie Burmistrza Mirosławca z dnia 27 lipca 2023r.,nr [...] w przedmiocie zmiany zarządzenia w sprawie określenia stawek czynszu za dzierżawę/najem nieruchomości, stanowiących mienie komunalne Gminy i Miasta Mirosławiec postanawia: 1. odrzucić skargę, 2. zwrócić skarżącej spółce A. Spółka z o.o. w P. kwotę 300 (trzysta) złotych uiszczoną tytułem części wpisu sądowego od skargi.

Uzasadnienie

A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P. (dalej "spółka", "skarżąca") złożyła skargę na zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 27 lipca 2023 r. nr [...] w sprawie określenia stawek czynszu za dzierżawę/najem nieruchomości stanowiących mienie komunalne Gminy i Miasta M. i wniosła o stwierdzenie jego nieważności.

Spółka zarzuciła organowi naruszenie:

1. art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40, dalej "u.s.g."), przez jego błędną wykładnię i zastosowanie wyrażające się w przyjęciu, że w ramach uprawnienia do gospodarowania mieniem komunalnym organ jest uprawniony do jednostronnego kształtowania stawek czynszów za dzierżawę i najem mienia komunalnego stanowiącego własność gminy oraz wysokości wynagrodzenia za korzystanie mienia komunalnego bez podstawy prawnej w formie aktu prawa miejscowego, podczas gdy zobowiązania te mają charakter cywilnoprawny i kształtowane muszą być z uwzględnieniem przepisów k.c.;

2. art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461; dalej "u.o.a.p."), przez jego niezastosowanie i nieogłoszenie zaskarżonego zarządzenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym, podczas gdy zarządzenia te mają charakter generalny i abstrakcyjny, co oznacza, że mają cechy pozwalające zaliczyć je do aktów prawa miejscowego, które podlegają obligatoryjnemu ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym, co będąc naruszeniem prawa w rozumieniu art. 91 ust. 1 u.s.g., powinno skutkować stwierdzeniem nieważności zaskarżonego zarządzenia w całości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00