Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 5 grudnia 2023 r., sygn. III SA/Po 645/23

Kara administracyjna

Dnia 5 grudnia 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Walentyna Długaszewska Sędzia WSA Zbigniew Kruszewski Asesor sądowy WSA Piotr Ławrynowicz (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Ewa Chybowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 grudnia 2023 roku sprawy ze skargi K. A. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za naruszenie przepisów ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 23 sierpnia 2023 r. nr [...] Dyrektor Izby Administracji Skarbowej (dalej: DIAS/organ) po rozpatrzeniu odwołania K. A. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą K. A. Firma A. (dalej: skarżący/strona) od decyzji Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (dalej: NUCS /organ I instancji) z 9 maja 2023 r. nr [...] o nałożeniu na stronę kary pieniężnej w łącznej wys. [...] zł z tytułu niewywiązania się przez przewoźnika z obowiązku, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (t.j. Dz. U. 2020 r., poz. 859, ustawa SENT) w odniesieniu do zgłoszeń [...] oraz [...], utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

Ww. decyzję wydano w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Funkcjonariusze celno-skarbowi UCS 12.02.2021 r. na drodze krajowej nr [...] (obwodnica P.) przeprowadzili kontrolę zestawu pojazdów - pojazdu samochodowego nr rej: [...] i naczepy (cysterny) nr rej. [...] co do rodzaju przewożonego towaru. Kierowcą ww. zespołu pojazdów był M. N.. Zebrano dowody: prawo jazdy [...], dowody rej. nr [...] i [...], wypis nr [...] z licencji nr [...], świadectwa dopuszczenia pojazdów do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych, dowody wydania towarów: nr [...] [...], nr [...] [...], wydruk tachografu z 12.02.2021 z pojazdu nr rej. [...] oraz wydruki zgłoszeń [...], [...] i monitorowania lokalizacji pojazdu. Według zapisów w zgłoszeniu SENT przedmiotem przewozu były produkty paliwowe o kodzie CN 2710 tj. olej napędowy, w łącznej ilości 15.000 l. Nadawcą ww. towaru była O. sp. z o.o., przewoźnikiem K. A. Firma A., a odbiorcą: dla zgłoszenia [...] - G. sp. zo.o. sp.k. w P. (olej napędowy Ekodiesel - 5.000 l.), a dla zgłoszenia [...] - Przeds. W. K. J., W. [...], [...] - benzyna bezołowiowa Eurosuper 95, olej napędowy Ekodiesel - 10.000 l. Kontrolerzy nie stwierdzili rozbieżności danych między dokumentami a systemem SENT, lecz w momencie zatrzymania o godz. 11.33 w informatycznym systemie monitorowania SENT-GEO ww. pojazd nie był widoczny, tj. stwierdzono brak sygnału geolokalizacyjnego. W trakcie kontroli zespół pojazdów został uwidoczniony w informatycznych systemach monitorowania. Funkcjonariusze sprawdzili geolokalizację kontrolowanego pojazdu i stwierdzili, że lokalizator włączono. Współrzędne geograficzne były zgodne z aktualnym miejscem stacjonowania zespołu pojazdów. Na podstawie systemu SENT-GEO monitorowanie funkcjonariusze ustalili, że 12.02.2021 r. lokalizator w pojeździe nie przekazywał sygnału do systemu SENT między godz.: 10:23:04 a 11:30:36. Długość przerwy w nadawaniu sygnału wyniosła 1 h i 7 min. Również 11.02.2021 r. lokalizator w ww. pojeździe nie przekazywał sygnału do systemu SENT między godz. 13:17:46 a 14:47:01 (długość przerwy w nadawaniu sygnału 1 h i 29 min.). Kierowca oświadczył, że w tym czasie przewoził paliwo zgłoszone w systemie SENT. Przesłuchany w charakterze świadka M. N. zeznał, że jako kierowca nie dokonuje czynności zarządzania systemem i monitorowania go. Zaznaczył, że system GPS powiązany jest z udostępnieniem lokalizacji do systemu SENT-GEO. W pojeździe nie ma urządzenia, monitora czy ekranu, na którym mógłby obserwować poprawność działania lokalizatora. Sygnał lokalizatora jest śledzony, monitorowany przez właściciela firmy - K. A., a on jako kierowca nie był świadomy, że lokalizator nie działa. Dlatego nie zatrzymał pojazdu. Kierowca odmówił przyjęcia mandatu w wys. [...] zł w związku z niedopełnieniem przez kierującego obowiązku wynikającego z art. 10c ustawy SENT. Nie wniósł o odstąpienie od wymierzenia mu mandatu. Ustalenia z kontroli zawarto w protokole z kontroli nr [...], do którego nie zgłoszono uwag. Podpisali go: kierowca i funkcjonariusze celno-skarbowi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00