Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. II SAB/Ol 134/23

Dostęp do informacji publicznej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Piotr Chybicki Asesor WSA Grzegorz Klimek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 21 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi A. S. na bezczynność Wójta Gminy N. w udostępnieniu informacji publicznej I. zobowiązuje Wójta Gminy N. do rozpoznania wniosku A. S. z 22 sierpnia 2023 r. w zakresie udostępnienia protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego oraz odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne - w terminie 14 dni; II. oddala skargę w pozostałym zakresie żądania wniosku z 22 sierpnia 2023 r.; III. stwierdza, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; IV. zasądza od Wójta Gminy N. na rzecz A. S. kwotę 100 zł (sto złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że 22 sierpnia 2023 r. A. S. (dalej jako: "skarżący", "strona") złożył za pośrednictwem poczty elektronicznej do Urzędu Gminy [...] (dalej jako: "organ") wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci zestawienia kontroli zewnętrznych w urzędzie gminy za lata 2021, 2022 i 2023 oraz przesłanie wersji elektronicznej kontroli rio [...], protokołu kontroli, wystąpienia pokontrolnego i odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne.

W odpowiedzi w piśmie z 4 września 2023 r. organ wskazał, że zestawienie kontroli zewnętrznych za 2021 r. i 2022 r. dostępne jest w Biuletynie Informacji Publicznej, pod załączonymi adresami (linkami). Z kolei zestawienie kontroli zewnętrznych za 2023 r. przekazano w załączeniu. Ponadto wskazano, że w odniesieniu do żądanego skanu protokołu kontroli kompleksowej, wystąpienia pokontrolnego oraz skanu odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne liczba stron tych dokumentów jest bardzo duża. Podniesiono, że przekazanie tak dużej ilości materiałów przy konieczności przetwarzania formy papierowej w pliki pdf oraz zanonimizowania danych osobowych w nich zawartych wymaga zaangażowania dodatkowych środków finansowych na przygotowanie tych dokumentów zgodnie z wnioskiem. Wykonanie zaś tak pracochłonnego żądania wymagać będzie zaangażowania pracy pracownika w godzinach nadliczbowych. W związku z tym na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej poinformowano stronę, że opłata za udostępnienie informacji publicznej odpowiadająca poniesionym dodatkowym kosztom związanym ze sposobem udostępnienia informacji wyniesie 150,20 zł. W związku z naliczeniem opłaty wezwano stronę do uzupełnienia wniosku poprzez podanie danych osobowych, bowiem nieuiszczenie opłaty będzie podlegać ściągnięciu na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Pouczono, że z momentem doręczenia niniejszego pisma zaczyna biec 14-dniowy termin, w którym istnieje możliwość zmiany żądanego sposobu lub formy udostępnienia informacji albo wycofania wniosku. Bezczynność w tym okresie spowoduje udostępnienie informacji w sposób i w formie wskazanej pierwotnie we wniosku i będzie wiązać się z koniecznością opłacenia wskazanych kosztów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00