Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 908/23

Wymierzenie grzywny

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędziowie sędzia WSA Piotr Chybicki asesor WSA Grzegorz Klimek Protokolant specjalista Marta Przewłucka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi I. G. na niewykonanie przez Dyrektora Szkoły Podstawowej w K. wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie o sygn. akt II SAB/Ol 69/23 I. wymierza Dyrektorowi Szkoły Podstawowej w K. grzywnę w wysokości 100 zł (sto złotych) za niewykonanie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 czerwca 2023 r. w sprawie o sygn. akt II SAB/Ol 69/23; II. stwierdza, że bezczynność Dyrektora Szkoły Podstawowej w K. nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. zasądza od Dyrektora Szkoły Podstawowej w K. na rzecz skarżącej kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 27 czerwca 2023 r. (sygn. akt II SAB/Ol 69/23) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, po rozpoznaniu skargi na bezczynność organu, w punkcie pierwszym wyroku zobowiązał Dyrektora Szkoły Podstawowej (dalej jako: "organ") do rozpoznania wniosku I. G. (dalej jako: "skarżąca") z dnia 11 stycznia 2023 r., w terminie 14 dni.

W uzasadnieniu wyroku Sąd podniósł, że wskazanym wnioskiem skarżąca zwróciła się do organu o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej arkuszy/formularzy sprawdzających prac pisemnych, tj. prac klasowych dla ówczesnej klasy Vb a teraźniejszej VIb, każdej z podzielonej grupy klasowej nauczyciela A. W. w okresie roku szkolnego od września 2022 r. do 30 stycznia 2023 r. Organ nie udzielił żądanej informacji, w odpowiedzi na skargę na bezczynność podniósł, że wniosku skarżącej nie otrzymał. Sąd wskazał, że wniosek skarżącej został przesłany pocztą elektroniczną (e-mailem) w dniu 11 stycznia 2023 r. na adres mailowy wskazany w Biuletynie Informacji Publicznej jako adres do korespondencji szkoły. Do akt sprawy przedłożono wydruk z poczty elektronicznej potwierdzający wskazaną wysyłkę wraz z informacją o dostarczeniu korespondencji. Wobec prawnej dopuszczalności wnoszenia podań drogą elektroniczną do obowiązków organów administracji publicznej należy zapewnienie prawidłowego funkcjonowania systemów służących do komunikacji z tymi organami. W szczególności do obowiązków tych organów należy taka konfiguracja poczty elektronicznej, oraz takie zorganizowanie obsługi technicznej poczty elektronicznej organu, aby zapewnić bezproblemowy i niezwłoczny odbiór przesyłanych na wskazany przez niego adres podań. Jeżeli organ posługuje się konkretnym adresem poczty elektronicznej, to wszelkie konsekwencje nieprawidłowości w funkcjonowaniu poczty elektronicznej obciążają ten podmiot. Skoro zatem skarżąca wysłała wniosek prawidłowo na adres podany w Biuletynie Informacji Publicznej, co potwierdza kopia wydruku z poczty elektronicznej, a organ tych okoliczności nie kwestionuje, to organ zobowiązany był do rozpoznania wniosku w terminach przewidzianych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902, dalej jako u.d.i.p.). Sąd podkreślił, że niewątpliwie szkoła podstawowa jest podmiotem publicznym, gdyż wykonuje zadania publiczne w zakresie edukacji, jak również dysponuje majątkiem publicznym. Tym samym kierujący taką placówką dyrektor jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 4 ust. 1 u.d.i.p., o ile ma ona charakter informacji publicznej. Sąd uznał, że żądane przez skarżącą informacje stanowią informację publiczną w rozumieniu przepisów u.d.i.p. Wnioskowane arkusze/formularze sprawdzających prac pisemnych, tj. prac klasowych, niewątpliwie służą sprawdzeniu umiejętności nauczanych w szkole, a także dostarczają wiedzy o sposobach, prawidłowości i poziomie edukacji prowadzonej przez nauczycieli, czyli osoby pełniące funkcje publiczne, które realizują określone ustawą zadania publiczne. Żądana informacja zawiera zatem informacje o podmiocie zobowiązanym do udostępniania informacji publicznej i zasadach jego funkcjonowania, czyli o sprawach publicznych, więc posiada charakter informacji publicznej. Nie są to przy tym dokumenty wewnętrzne. .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00