Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Go 589/23
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Rogalski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Dziedzic Sędzia WSA Adam Jutrzenka-Trzebiatowski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 20 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi P Spółki z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Dnia [...] listopada 2017 r. na byłym drogowym przejściu granicznym, funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej zatrzymali do kontroli drogowej zestaw samochodowy o nr rej. [...], którym wykonywany był przez przewoźnika, P Spółkę z o.o. przewóz drogowy z Niemiec do Polski oleju palmowego, rafinowanego, utwardzanego, o masie 17.200 kg, klasyfikowanego do kodu CN 1516 do odbiorcy towaru – M. W toku kontroli kierujący w/w zestawem S.A.P. przedstawił numer referencyjny [...]. Po sprawdzeniu zgłoszenia w systemie monitorowania drogowego przewozów towarów stwierdzono brak danych, do których wypełnienia zobowiązany był przewoźnik, na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 19 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz.U. z 2017 r., poz. 708, w brzmieniu obowiązującym w dacie kontroli, dalej ustawa SENT). Poinformowano kierującego o nieprawidłowościach w zgłoszeniu w systemie SENT i konieczności ich uzupełnienia. Na powyższą okoliczność sporządzono protokół kontroli, z którym zapoznał się kierujący pojazdem, a następnie potwierdził podpisem.
Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2019 r. Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego wszczął postępowanie wobec w/w przewoźnika w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za brak uzupełnienia przez przewoźnika danych w zgłoszeniu nr [...], o których mowa art. 6 ust. 3 ustawy SENT.
Pismem z dnia [...] lutego 2019 r. skarżąca Spółka złożyła wyjaśnienia w sprawie, wnosząc o umorzenie postępowania jako bezprzedmiotowego, ewentualnie o odstąpienie od nałożenia kary. Wyjaśniła, iż brak uzupełnienia w systemie SENT wynikał ze złej komunikacji pomiędzy dyspozytorem firmy a kierowcą. Kierowca nie zrozumiał dyspozycji, iż przed wjazdem na teren kraju ma podać prawidłowe dane, związane z tzw. neutralizacją dokumentów. Dyspozytor czekał na informacje od kierowcy dotyczące nowych danych celem uzupełnienia w systemie SENT. Kierowca podał przy załadunku dyspozytorowi pierwotne dane, ten ich nie wprowadzał, gdyż wiedział, że będą zmienione. Kierowca nie zrozumiał jednak dyspozycji i wjechał na teren kraju nie podając danych niezbędnych do dokonania zgłoszenia. Dane te zostały uzupełnione w chwili kontroli, a powyższa sytuacja nie doprowadziła do jakichkolwiek uszczupleń podatkowych.