Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. I SA/Sz 373/23
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Marzena Kowalewska,, Sędzia WSA Jolanta Kwiecińska, Protokolant starszy inspektor sądowy Anna Kalisiak, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 8 listopada 2023 r. sprawy ze skargi E. K. i M. S. organu prowadzącego P. N. "K." w S. na czynność Burmistrza Miasta S. z dnia 12 czerwca 2023 r. w przedmiocie przyznania i wypłaty dotacji oświatowej na rok 2023 I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Burmistrza Miasta S. solidarnie na rzecz strony skarżącej E. K. i M. S. organu prowadzącego P. N. "K." w S. kwotę [...] złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Mocą zaskarżonej [...] z 12 czerwca 2023 r. Burmistrz Miasta [...] (organ) odmówił E. K. i M. S., prowadzącym P. N. K. w S., zastosowania art. 33 ust. 4 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U.2023.1400 - u.f.z.o.) i nie wyraził zgody na odstąpienie od terminu przewidzianego w art. 33 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o. w związku z ubieganiem się o dotację oświatową na 2023 r.
W uzasadnieniu tej treści stanowiska organ wyjaśnił, że E. K. i M. S. bezspornie przedstawiły informację o planowanej liczbie uczniów na 2023 r. dopiero w piśmie z 4 października 2022 r., a więc po upływie ustawowego terminu z art. 33 ust. 1 pkt 1 u.f.z.o. Tłumaczyły przy tym, że uchybienie terminowi było spowodowane problemami związanymi z powrotem z urlopu, na które nie miały wpływu.
Organ nawiązał do art. 6, art. 7, art. 9, art. 11, art. 77 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2023.775 ze zm. - K.p.a.), art. 33 ust. 1, ust. 4 u.f.z.o. oraz do prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 19 kwietnia 2023 r. sygn. I SA/Sz 3/23 i stwierdził, że "zaistniałe opóźnienie było wyłącznie wynikiem nienależytej staranności organu prowadzącego placówkę w dbaniu o własny interes oraz lekceważenia obowiązków administracyjnych spoczywających na podmiocie odpowiedzialnym za wychowanie przedszkolne. Organ prowadzący przedszkole jest organem doświadczonym i znającym obowiązki oraz terminy wynikające z obowiązujących przepisów. Złożenie wymaganej prawem informacji mogło nastąpić przed udaniem się na urlop przez właścicieli przedszkola lub nawet drogą internetową. Mając na uwadze termin planowanego powrotu z urlopu oczywistym jest, że niezbędne dane konieczne do przygotowania stosownego pisma organ prowadzący przedszkole posiadał już wcześniej. Trudno bowiem założyć, aby pracował nad nimi podczas zagranicznego urlopu. Odkładanie złożenia wymaganych prawem informacji na ostatni dzień jest daleko posuniętą nieostrożnością, której konsekwencje ponosić może jedynie organ prowadzący przedszkole."