Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 30 listopada 2023 r., sygn. II SA/Po 328/23
Oświata
Dnia 30 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik Sędziowie Sędzia WSA Wiesława Batorowicz Asesor WSA Arkadiusz Skomra (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Elżbieta Polody po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2023 roku sprawy ze skarg H. F. prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą: Firma X. s.c. z/s w J. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 13 marca 2023 r., nr [...], z dnia 13 marca 2023 r., nr [...], z dnia 13 marca 2023 r., nr [...], w przedmiocie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika oddala skargi
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej: "SKO", "Kolegium") decyzją z 13 marca 2023 r., nr [...], po rozpoznaniu odwołania H. F. prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą: Firma X. s.c. z\s w J. (dalej: "Strona", "Skarżąca"), utrzymało w mocy decyzję Burmistrza J. z dnia 17 stycznia 2023r. nr [...].
Kolegium decyzją z 13 marca 2023 r., nr [...], po rozpoznaniu odwołania Skarżącej, utrzymało w mocy decyzję Burmistrza J. z dnia 17 stycznia 2023r. nr [...].
Kolegium decyzją z 13 marca 2023 r., nr [...], po rozpoznaniu odwołania Skarżącej, utrzymało w mocy decyzję Burmistrza J. z dnia 17 stycznia 2023r. nr [...].
Powyższe rozstrzygnięcia, jak wynika z ich uzasadnień, zapadły w następującym stanie faktycznym.
Decyzjami z dnia 17 stycznia 2023r. organ I instancji odmówił przyznania H. F. dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika, ponieważ nie spełniła warunków pozwalających na uznanie jej kwalifikacji zawodowych niezbędnych do prowadzenia przygotowania zawodowego młodocianych.
Od powyższej decyzji odwołała się H. F. wnosząc o przyznanie wnioskowanego dofinansowania. Odwołująca podniosła, iż prowadzi szkolenia pracowników młodocianych w zawodzie sprzedawca, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego od 2014r. Dotychczas przyznawane miała dofinansowania, ponieważ organy uznawały, iż posiada wymagane kwalifikacje do szkolenia zgodnie z par. 10 ust. 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017r. W tym zakresie odwołująca powołała się na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 07.07.2022r. II SA/Sz 304/22. Nadto odwołująca podniosła, iż powołane w zaskarżonej decyzji rozporządzenie ogłoszone zostało 28 lutego 2019r. z mocą obowiązująca od 1 września 2019r. Zmiana prawa stała się dla niej mniej korzystna, przy czym brak jest przepisów przejściowych. Mając zatem na uwadze, iż szkoli pracowników młodocianych od 2014r. uważa, iż nabyła prawo do szkolenia pracowników młodocianych na podstawie rozporządzenia z dnia 24 sierpnia 2017r.