Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 listopada 2023 r., sygn. IV SA/Po 519/23
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Świerczak Sędzia WSA Józef Maleszewski Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski (spr.) Protokolant sekr. sąd. Iwona Maciak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 listopada 2023 r. sprawy ze skargi H. S. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą H. na zarządzenie pokontrolne Inspektor Ochrony Środowiska z dnia 23 czerwca 2023 r. nr [...] w przedmiocie wyeliminowania naruszeń oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
W. Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, w oparciu o wyniki kontroli przeprowadzonej w dniach od 3.11.2022r do 6.03.2023r., która obejmowała działalność gospodarczą prowadzoną przez H. S. pod nazwą H. na terenie zakładu w miejscowości J. (udokumentowane protokołem nr [...]), wydał zarządzenie pokontrolne z dnia 23 czerwca 2023 roku (nr [...]), którym nakazał, aby:
1. Prowadzić ewidencję odpadów zgodnie ze stanem rzeczywistym w zakresie określonym w obowiązujących przepisach ochrony środowiska oraz dokumentach ewidencji odpadów. W terminie od dnia otrzymania zarządzenia pokontrolnego.
2. Prowadzić wizyjny system kontroli miejsc magazynowania odpadów zgodnie z wymogami prawa w tym zakresie. W terminie od dnia otrzymania zarządzenia pokontrolnego.
3. Wyznaczyć i oznaczyć miejsca magazynowania odpadów zgodnie z wymaganiami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Klimatu z dnia 11 września 2020 roku w sprawie szczegółowych wymagań dla magazynowania odpadów. W terminie od dnia otrzymania zarządzenia pokontrolnego.
Organ zobowiązał adresata do przesłania pisemnej informacji o zakresie podjętych działań służących wyeliminowaniu wskazanych w zarządzeniu naruszeń w terminie do 31 lipca 2023 roku.
W odniesieniu do punktu pierwszego zarządzenia organ wyjaśnił, że odpady komunalne przyjmowane za pomocą kart przekazania odpadów komunalnych (KPOK) były ewidencjonowane na KEOK (karta ewidencyjna odpadów komunalnych), jednak po przekazaniu ich za pomocą kart przekazania odpadów (KPO) dalsza ich ewidencja było prowadzona na KEO (karta ewidencyjna odpadów), a nie na KEOK (karta ewidencyjna odpadów komunalnych). Taki sposób prowadzenia ewidencji odpadów prowadzi do sytuacji, że w jednej zakładce wpisy wskazują, że odpady są na stanie, a w drugiej zakładce wychodzi bilans ujemny. W 2021 roku stwierdzono bilans ujemny dla odpadów o kodach 15 01 10*(-21,17 Mg), 17 03 80 (-2,500 Mg), 20 01 28 (-0,910 Mg). Natomiast w 2022 roku stwierdzono bilans ujemny dla odpadów o kodach 15 01 01 (-416,934 Mg), 15 01 01* (-3,930 Mg), 20 01 32 (-1,110 Mg). Ponadto organ stwierdził, że na 2021 rok nie utworzono KEO (karty ewidencji odpadów) i nie wpisano w niej stanu magazynowego na dzień 1 stycznia 2021 roku dla odpadu o kodzie "16 0 17" (powinno być 16 01 17), pomimo że w 2020 roku ten rodzaj odpadu został przyjęty i nie przekazano go innemu podmiotowi. W KEO (karcie ewidencji odpadów) dla odpadu 19 12 12 założonej w 2022 roku wpisano stan magazynowy 17,098 Mg, zamiast 17,1024 Mg. Powyższe organ rozpoznał jako naruszenie art. 66 ustawy o odpadach.