Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 17 listopada 2023 r., sygn. II SAB/Po 121/23

Dostęp do informacji publicznej

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Danuta Rzyminiak – Owczarczak (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Edyta Podrazik Asesor WSA Paweł Daniel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 17 listopada 2023 r. sprawy ze skargi A. C. na bezczynność Dyrektora Zespołu Szkół [...] w P. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę

Uzasadnienie

A. C. (dalej także jako skarżąca lub strona) - reprezentowana przez zawodowego pełnomocnika - radcę prawnego A. K., pismem opatrzonym datą 12 lipca 2023 r. (nadanym 11 lipca 2023 r.) wniosła do tut. Sądu skargę na bezczynność Dyrektora Zespołu Szkół [...] w P. (dalej też w skrócie jako Dyrektor Szkoły lub organ) w udostępnianiu informacji publicznej w związku z wnioskiem z dnia 1 czerwca 2023 r.

Skarżąca zarzuciła organowi naruszenie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tj. Dz.U. z 2022 poz. 902 ze zm., dalej u.d.i.p.) przez nieudostępnienie informacji publicznej pomimo upływu terminu ustawowego.

Strona wniosła o stwierdzenie, iż organ dopuścił się bezczynności, orzeczenie o jej charakterze jako rażącego naruszenia prawa, wymierzenie organowi grzywny w wysokości wedle uznania Sądu i nakazanie organowi rozpoznania wniosku skarżącej, zasądzenie na rzecz strony kosztów postępowania i rozpoznanie sprawy w postępowaniu uproszczonym.

Uzasadniając skargę podano, iż skarżąca w dniu 1 czerwca 2023 r. za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres podany w Biuletynie Informacji Publicznej Organu: [...].edu.pl, złożyła wniosek o udostępnienie informacji publicznej o treści: "1. w jaki sposób rejestrowane (ewidencjonowane) są kary statutowe? Wnoszę o kopię takiego rejestru, obejmujący aktualny rok szkolny. 2. kopie zarządzeń dyrektora, ustanawiających nałożenie kar statutowych w okresie bieżącego roku szkolnego (odpowiednio zanonimizowane). 3. kopie nagan dyrektora z bieżącego roku szkolnego (odpowiednio zanonimizowanych). 4. Kopię protokołu z pierwszej rady pedagogicznej w bieżący roku szkolnym, wraz z załącznikami. 5. kopię uchwał Rady Rodziców z bieżącego roku szkolnego. Informacje w formie elektronicznej proszę wysłać na niniejszy adres email. Jednocześnie, w trybie 241 KPA, wnoszę o wniesienie niezbędnych poprawek na stronach szkoły: 1. adres skrzynki ePUAP na stronie BIP jest niepoprawny. 2. na stronie szkoły widnieje informacja: "Wpłata na Radę Rodziców w roku szkolnym 2022/2023 wynosi [...] zł.", i dalej "W przypadku płatności przelewem na konto RR w tytule przelewu prosimy wpisać: składka na RR, imię i nazwisko ucznia oraz klasę. Jest to bardzo ważne, gdyż niejednokrotnie mamy problem ze zidentyfikowaniem za kogo dokonywana jest wpłata". Tak sformułowana informacja implikuje, jakoby wpłaty były od rodziców wymagane, co stoi w sprzeczności z przepisami prawa oświatowego. Wnoszę o wyraźną informację na stronie, że składki są dobrowolne, że nie jest wymagane imię i nazwisko ucznia (przetwarzanie danych osobowych bez podstawy prawnej narusza RODO) oraz o usunięcie kwoty składki. 3. Na stronie: https://www.[...] wskazana jest nieaktualna od ponad 7 lat podstawa prawna działania Rady Rodziców: "Podstawa działania Rady Rodziców. Rada Rodziców działa na podstawie art. 53 Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz.U z dnia 2019r, poz. 2156 z późniejszymi zmianami). Kompetencje Rady Rodziców określa art. 54 ustawy o Systemie Oświaty". Wnoszę o poprawienie informacji. 4. Wnoszę o niezwłoczne umieszczenie w BIP obowiązkowych informacji, które wymaga art. 8 ustawy o dostępie do informacji publicznej, oraz o prowadzenie BIPu zgodnie z w/w ustawą i właściwym rozporządzeniem. Proszę o odpowiedź na niniejszy adres email".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00