Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. III SA/Łd 580/23

Ruch drogowy

Dnia 21 listopada 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia NSA Teresa Rutkowska, Sędziowie Sędzia WSA Ewa Alberciak, , Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski (spr.), Protokolant St. sekretarz sądowy, Renata Tomaszewska-Małolepsza, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2023 roku sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 30 czerwca 2023 r. nr KO.480.48.2023 w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 30 czerwca 2023 r. nr KO.480.48.2023 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy decyzję własną z 17 kwietnia 2023 r. nr KO.480.30.2023, stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 16 września 2016 r. nr WK.5410.3.11288.2016.AN w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter, nr nadwozia WDB9046632R755698, nr rej. [...]

W uzasadnieniu organ administracji, przedstawiając stan faktyczny i prawny sprawy, podniósł, że pismem z 26 stycznia 2022 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności decyzji z 16 września 2016 r. Pojazd został zarejestrowany, pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Pojazd był bowiem wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 4600 kg oraz był wyprodukowany na zamówienie z rynku brytyjskiego - kierownica po prawej stronie, przystosowany do ruchu lewostronnego. Producent nie udostępnia technologii, umożliwiającej zmianę położenia kierownicy i przystosowania do ruchu po zakończeniu procesu produkcji danego pojazdu, co oznacza, że nie przewiduje zmiany tego typu. Składając wniosek o rejestrację ww. pojazdu, S.G. przedstawił, m.in. "Świadectwo zdatności do ruchu drogowego i poświadczenie przeprowadzenia badania zdatności do ruchu" wystawione przez G. wraz z certyfikatem of conformity no. D*730301*, wystawionym przez G. dla ww. pojazdu, z którego wynika, że dopuszczalna masa całkowita nadana przez producenta wynosi 5900 kg, ponadto załączył zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr 1055/2016 z 26 sierpnia 2016 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym pojazdu oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr 1059/2016 z 27 sierpnia 2016 r. wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe wystawionym przez S.G. jako uprawnionego diagnostę, a także oświadczenie G. (opinia techniczna) nr 15/08/2016 z 27 sierpnia 2016 r. W efekcie doszło do zarejestrowania pojazdu, pomimo dokonanych w nim zmian konstrukcyjnych, powodujących zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zmianę położenia kierownicy, zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 4600 kg na 5900 kg, bez zgody producenta pojazdu oraz zmiany liczby miejsc siedzących z 3 na 24 miejsca oraz liczby miejsc stojących z 0 na 12 miejsc.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00