Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 21 listopada 2023 r., sygn. II SA/Bd 731/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Korycka (spr.) Sędziowie sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek asesor WSA Mariusz Pawełczak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 21 listopada 2023 r. sprawy ze skargi G. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2023 r. nr [...] w przedmiocie dodatku elektrycznego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ja decyzję Prezydenta [...] z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...].
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lutego 2023 r. nr [...] Prezydent M. T., po rozpoznaniu wniosku skarżącego G. S., odmówił przyznania mu dodatku elektrycznego. Podjęte rozstrzygnięcie organ I instancji uzasadnił tym, że do wniosku załączono faktury rozliczeniowe od dostawcy energii elektrycznej, z których wynika że odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym skarżącego jest M. S.. Przy czym, jak wyjaśnił, wnioskowany dodatek przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1385 ze zm., dalej jako "Pe"), tzn. odbiorcy końcowemu, który dokonuje zakupu energii elektrycznej w celu jej zużycia w gospodarstwie domowym. Wobec tego Prezydent stwierdził, że skarżący nie jest odbiorcą końcowym w rozumieniu art. 3 pkt 13b Pe, a tym samym nie jest uprawniony do dodatku elektrycznego na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 269 ze zm., dalej jako "ustawa").
W odwołaniu od powyższej decyzji skarżący zakwestionował argumentację organu i wskazał, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy dodatek elektryczny przysługuje odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, przez które należy rozumieć osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące. Wyjaśnił przy tym, że wraz z żoną tworzą gospodarstwo domowe wieloosobowe i zamieszkują lokal nr [...] przy ul. [...] w T., który jest ich współwłasnością. Załączona do wniosku faktura stanowiła natomiast, jak wskazał, wyłącznie potwierdzenie ile MWh zostało zużyte w ich mieszkaniu w 2021 r. Podniósł również, że faktycznie umowę z przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie obrotu energią elektryczną na rzecz ich gospodarstwa domowego zawierała jego żona, jednak zapłata za zużytą energię jest pokrywana przez nich oboje z majątku wspólnego. Wobec tego, zdaniem skarżącego jest on tak samo odbiorcą końcowym energii elektrycznej. Powołał się ponadto na przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm., dalej jako "kro") wskazując na odpowiedzialność solidarną małżonków za zobowiązania zaciągnięte przez jednego z nich w sprawach wynikających ze zwykłych potrzeb rodziny, do których zaliczyć należy również energię elektryczną. W związku z powyższym, w ocenie skarżącego, był on uprawniony do złożenia wniosku o przyznanie dodatku elektrycznego, gdyż wchodzi w skład gospodarstwa domowego, które jest odbiorcą końcowym oraz spełnia wymogi ustawowe do jego przyznania.