Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 października 2023 r., sygn. II SAB/Po 47/23

Inne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Podrazik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Danuta Rzyminiak-Owczarczak Asesor WSA Paweł Daniel po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 04 października 2023 r. w sprawie ze skargi D. J. na bezczynność Wojewody w przedmiocie świadczenia wychowawczego i zasiłku rodzinnego I. umarza postępowanie w zakresie zobowiązania Wojewody do załatwienia dwóch wniosków skarżącej z dnia 24 czerwca 2020 r. o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego oraz prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego na syna O. B., II. stwierdza, że Wojewoda dopuścił się bezczynności, III. stwierdza, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa, IV. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącej kwotę 497 zł (czterysta dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 17 marca 2023 r. D. J. wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na bezczynność Wojewody w zakresie rozpoznania wniosków z dnia 24 czerwca 2020 r. o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego oraz o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego na rzecz małoletniego syna O. B., zarzucając mu naruszenie art. 23a ustawy z dnia 9 grudnia 2019 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 111 ze zm.; dalej: "u.ś.r.") w zw. z art 35, art. 36 i art. 104 ustawy z dnia 14 września 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm.; dalej: "K.p.a.").

W uzasadnieniu skarżąca wyjaśniła, że wnioskami z dnia 24 czerwca 2020 r. zwróciła się do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O. o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego oraz o ustalenie prawa do zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego na rzecz małoletniego syna O. B.. Ponieważ skarżąca złożyła dokumenty dotyczące dochodów D. B. (ojca dziecka) w postaci rozliczenia miesięcznego zarobków za 2018 r. i 2019 r. z zagranicy, to w dniu 27 stycznia 2021 r. dokumenty te zostały przesłane [...] Urzędowi Wojewódzkiemu w P. celem ponownej weryfikacji wniosków i wydania decyzji w związku z podejmowaniem przez D. B. zatrudnienia poza granicami kraju. Pismem z dnia 28 marca 2022 r. skarżąca zwróciła się do Wojewody o udzielenie informacji, na jakim etapie znajduje się rozpoznanie wniosków, przy uwzględnieniu dokumentów przekazanych Wojewodzie przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w O. w dniu 27 stycznia 2021 r. W odpowiedzi Wojewoda w piśmie z dnia 13 kwietnia 2022 r., powołując się na pismo z dnia 18 grudnia 2020 r. (przesłane do Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O. przed otrzymaniem od tego Ośrodka nowych dokumentów wraz z wnioskiem z dnia 27 stycznia 2021 r. o ponowną weryfikację i wydanie decyzji) wskazał, że w tamtym czasie nie był w stanie potwierdzić możliwości zastosowania w sprawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia. Nie odniósł się jednak w żaden sposób do otrzymanych dokumentów obrazujących sytuację dochodową ojca dziecka, nie podjął żadnych czynności sprawdzających celem ustalenia możliwości zastosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i pozostawił sprawę bez dalszego biegu. Pomimo więc otrzymania w dniu 27 stycznia 2021 r. od Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w O. wniosków skarżącej wraz z nowo złożonymi, dodatkowymi dokumentami zawierającymi wszelkie niezbędne informacje o zatrudnieniu D. B. poza granicami kraju, pozwalającymi na ustalenie możliwości zastosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, Wojewoda nie podjął żadnej czynności, a w szczególności nie rozpoznał wniosków i nie wydał decyzji, ani też nie przekazał ich właściwemu organowi celem rozpoznania. W tej sytuacji Wojewoda pozostaje bezczynny przez okres ponad 2 lat i w tym czasie nie podjął jakichkolwiek kroków zmierzających do załatwienia sprawy zainicjowanej wnioskami skarżącej z dnia 24 czerwca 2020 r. i z naruszeniem przepisów prawa poinformował, że "żadne dalsze kroki w sprawie nie były podejmowane".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00