Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 18 października 2023 r., sygn. II SA/Ol 441/23

Ochrona przyrody

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 18 października 2023 r. sprawy ze skargi A. Sp. z o.o. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z 31 grudnia 2021 r. Wójt Gminy (dalej jako: "organ I instancji") wymierzył A. Sp. z o.o. (dalej jako: "skarżąca", "spółka") administracyjną karę pieniężną w wysokości 71.050,00 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia drzew z działki nr [...], obręb B. oraz nr [...], obręb S.

W uzasadnieniu organ I instancji wyjaśnił, że skarżąca jest dzierżawcą wymienionych działek. Wskazał, że działki te znajdują się na terenie Obszaru Chronionego Krajobrazu Wzniesień Górowskich oraz Natura 2000 Ostoja Warmińska, na którym obowiązuje zakaz likwidacji oraz niszczenia zadrzewień śródpolnych. W dniu 23 lipca 2019 r. organ dokonał oględzin w terenie. W trakcie lustracji na działce gruntu nr [...] nie zaobserwowano wyciętych drzew bez wymaganego zezwolenia. Na działce nr [...] zaobserwowano wycięcie pojedynczych drzew. Z uwagi na silne pokrycie wysoką roślinnością (m.in. malina, oset, pokrzywa) oraz nieznane zróżnicowanie terenu (np. oczka wodne, rowy) nie dokonano oględzin w głębi pozostawionych zadrzewień śródpolnych. Natomiast pozostawione karpy pomierzono i ustalono wycięcie bez wymaganego zezwolenia następujących drzew: dąb (posiadający 2 pnie) o średnicach pni 59 cm i 39 cm; dąb (posiadający 4 pnie) o średnicach pni 36 cm, 11 cm, 10 cm; dąb (posiadający 3 pnie) o średnicach pni 18 cm, 18 cm, 17 cm; olcha o średnicy pnia 21 cm; olcha o średnicy pnia 19 cm; olcha o średnicy pnia 20 cm; dąb o obwodzie pnia 41 cm; dąb o obwodzie pnia 16 cm; olsza o obwodzie pnia 21 cm; olsza o obwodzie pnia 47 cm; olsza (posiadająca 3 pnie) o obwodzie 26 cm, 20 cm, 28 cm; olsza (posiadająca 3 pnie) o obwodzie 21 cm, 28 cm, 28 cm; dąb o obwodzie pnia 37 cm; dąb o obwodzie pnia 14 cm; olsza o obwodzie pnia 31 cm; olsza o obwodzie pnia 18 cm. Dalej organ I instancji powołał się na zeznania świadków, którzy podali, że drzewa usuwane były na polecenie prezesa spółki. Zaznaczono, że prezes spółki nie stawił się na przesłuchanie. Przytoczono stanowisko rzeczoznawcy z zakresu ochrony środowiska. Karę administracyjną organ wyliczył w następujący sposób: obwód pnia obliczono na podstawie zmierzonej średnicy obwodu pnia w przypadku drzew z 1 pniem lub uśredniony metodą art. 85 ust. 2 pkt 1 ustawy o ochronie przyrody - obwód pnia

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00