Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 października 2023 r., sygn. II SA/Ol 583/23

Ruch drogowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 24 października 2023 r. sprawy ze skargi R. R. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: P. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie kary za przejazd pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie na rzecz skarżącego R.R. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą: P. kwotę 1117 zł (tysiąc sto siedemnaście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Decyzją z 2 marca 2023 r. Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Olsztynie (dalej: "NUCS", "organ pierwszej instancji") nałożył na R.R., prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą [...] (dalej: "skarżący") karę pieniężną w wysokości 5.000 zł za przejazd po drogach publicznych pojazdem nienormatywnym bez wymaganego zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego.

W uzasadnieniu NUCS podał, że 27 sierpnia 2022 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Oddziału Celnego w Bezledach skontrolowali wyjeżdżający z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zespół pojazdów złożony z trzyosiowego pojazdu silnikowego

o nr rej. [...] i pięcioosiowej naczepy o nr rej. [...] w zakresie parametrów zewnętrznych i stwierdzili przekroczenie: długości o 330 cm (17,60%), szerokości 84 cm (32,94%) i wysokości o 14 cm (3,50%) powyżej limitów określonych przepisami prawa. Uwzględniając te ustalenia, NUCS zakwalifikował ww. zespół pojazdów jako nienormatywny, na przejazd którego było wymagane zezwolenie kategorii III. NUCS zaznaczył, że kontrola dokumentów nie wykazała przekroczenia dopuszczalnej masy, gdyż łączna masa zestawu z ładunkiem wyniosła 30.827 kg (masa ładunku 9.000 kg, masa własna ciągnika samochodowego 10.277 kg, masa własna naczepy 11.300 kg). NUCS ustalił na podstawie okazanego dokumentu CMR, że w dniu kontroli wykonywany był przewóz urządzenia technologicznego dla linii do produkcji mleka w proszku i masła – zbiornik o łącznej masie brutto 9.000 kg (ładunek niepodzielny). Wyjaśnił, że ze względu na gabaryty ładunku kontrola na urządzeniu pomiarowym nie była możliwa i w związku z tym nie zmierzono również nacisków osi. NUCS zaznaczył, że kierowca pojazdu przedłożył do kontroli zezwolenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kategorii IV na przejazd pojazdu nienormatywnego ważne od 5 maja 2022 r. do 5 listopada 2022 r. Organ pierwszej instancji wyjaśnił, że nie mógł uwzględnić ww. zezwolenia, gdyż zezwolenie kategorii IV, oprócz zwiększonych limitów w zakresie parametrów zewnętrznych pojazdu, umożliwia przejazd pojazdu nienormatywnego o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej 60 t. Masa całkowita kontrolowanego pojazdu z towarem wynosiła natomiast 30,827 t., a dokumentem uprawniającym do przejazdu pojazdu o parametrach zewnętrznych i rzeczywistej masie całkowitej, która odpowiadała danym kontrolowanego pojazdu, było zezwolenie kategorii III. NUCS stwierdził, że przepisy prawa nie umożliwiają poruszania się pojazdu nienormatywnego na podstawie zezwolenia wyższej kategorii, gdy wystarczające jest zezwolenie niższej kategorii.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00