Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 4 października 2023 r., sygn. II SA/Gl 1095/23

Czystość i porządek

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Renata Siudyka, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), Protokolant Sekretarz sądowy Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 października 2023 r. sprawy ze skargi A.R., M.R., R. R., D.O. na uchwałę Rady Miasta Poręba z dnia 28 grudnia 2020 r. nr XXIII/239/20 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z 5 czerwca 2023 r. A. R., M. R., R. R., małoletni D. O. (dalej "skarżący"), reprezentowani przez pełnomocnika będącego adwokatem, na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.; dalej "u.s.g.") wnieśli skargę na uchwałę Rady Miasta Poręba z dnia 28 grudnia 2020 r. numer XXIII/239/20 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Poręba w części obejmującej § 12a jej załącznika w postaci Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Poręba.

Wskazanej wyżej uchwale skarżący zarzucili naruszenie art. 94 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 z późn. zm.; dalej "Konstytucja RP") w związku z art. 4 ust. 1, ust. 2, ust. 2a pkt 1 i pkt 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (aktualny tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1469; dalej "u.u.c.p.g.") poprzez wprowadzenie rozwiązań stanowiących przekroczenie delegacji ustawowej, a mianowicie nałożenie w § 12a Regulaminu na właścicieli nieruchomości obowiązku wystawiania pojemnika i worka przeznaczonego do odbierania w nim odpadów komunalnych najpóźniej w dniu odbioru do godziny 6.00, zgodnie z ustalonym harmonogramem, na chodnik lub pobocze przy drodze publicznej tak, aby nie zakłócać ruchu pieszego oraz komunikacji samochodowej. Skarżący zarzucili także naruszenie art. 32 ust. 1 i ust. 2 Konstytucji RP w związku z art. 3 ust. 2 pkt 3 u.u.c.p.g. poprzez naruszenie zasady równego traktowania przez władze publiczne w ten sposób, że realizacja nałożonego uchwałą obowiązku właścicieli różnicuje ich pod względem zakresu i ciężaru nałożonego obowiązku zależnie od tego czy właściciele nieruchomości mają bezpośredni dostęp do drogi publicznej czy też muszą transportować odpady komunalne z miejsca zamieszkania do drogi publicznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00