Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 września 2023 r., sygn. III SA/Kr 198/23
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) Sędziowie WSA Tadeusz Kiełkowski Asesor WSA Marta Kisielowska Protokolant starszy sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej Kraków-Nowa Huta w Krakowie na uchwałę nr XV/182/2022 Rady Miejskiej w Koszycach z dnia 31 marca 2022 r. w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz przyjęcia regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu stwierdza nieważność § 4 i § 5 załącznika do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Miejska w Koszycach podjęła w dniu 31 marca 2022 r. uchwałę nr XV/182/2022 w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz przyjęcia regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu (Dz. Urz. Województwa Małopolskiego z 5 kwietnia 2022 r. poz. 2364).
Prokurator Rejonowy Kraków-Nowa Huta w Krakowie, pismem z 29 grudnia 2022 r., wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Miejskiej w Koszycach, zaskarżając ją w części, tj. w zakresie § 4 i 5 Regulaminu prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonym miejscu, stanowiącego załącznik do uchwały XV/182/2022.
Zaskarżonej uchwale prokurator zarzucił istotne naruszenie prawa, tj.:
1. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 178), poprzez wprowadzenie § 5 Regulaminu prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonym miejscu (dalej również: Regulamin) obowiązku posiadania przez wszystkie towary przeznaczone do sprzedaży oznaczonej ceny, prezentowanej w widocznym miejscu albo oznaczenia wskazującego na możliwość ustalenia ceny w drodze negocjacji, podczas gdy przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług wprowadza obowiązek uwidocznienia ceny oraz ceny jednostkowej, a w ust. 2 kompetencję do wskazania przypadków braku wymogu uwidocznienia cen jednostkowych zastrzega dla ministra właściwego do spraw gospodarki, w konsekwencji czego zaskarżona uchwała pozostaje sprzeczna z zakresem regulacji przekazanej radom gmin na podstawie ustawy kompetencyjnej;