Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 września 2023 r., sygn. III SA/Kr 212/23
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Knysiak-Sudyka (spr.) Sędziowie WSA Tadeusz Kiełkowski Asesor WSA Marta Kisielowska Protokolant starszy sekretarz sądowy Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 września 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej Kraków-Nowa Huta w Krakowie na uchwałę nr VIII/302/2022 Rady Gminy Pałecznica z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu określającego zasady handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników stwierdza nieważność § 3 ust. 4 załącznika nr 2 do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Gminy Pałecznica podjęła w dniu 27 czerwca 2022 r. uchwałę nr VIII/302/2022 w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu określającego zasady handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników (Dz. Urz. Województwa Małopolskiego z 14 lipca 2022 r. poz. 4982).
Prokurator Rejonowy Kraków-Nowa Huta w Krakowie pismem z 29 grudnia 2022 r. wniósł skargę na powyższą uchwałę Rady Gminy Pałecznica, zaskarżając ją w części, tj. w zakresie § 3 pkt 4 Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników, stanowiącego załącznik nr 2 do uchwały Nr VIII/302/2022.
Zaskarżonej uchwale prokurator zarzucił istotne naruszenie prawa, tj. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 178), poprzez wprowadzenie § 3 pkt 4 Regulaminu określającego zasady prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników (dalej również: Regulamin), obowiązku posiadania przez wszystkie towary przeznaczone do sprzedaży oznaczonej ceny, prezentowanej w widocznym miejscu albo oznaczenia wskazującego na możliwość ustalenia ceny w drodze negocjacji, podczas gdy przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług wprowadza obowiązek uwidocznienia ceny oraz ceny jednostkowej, a w ust. 2 kompetencję do wskazania przypadków braku wymogu uwidocznienia cen jednostkowych zastrzega dla ministra właściwego do spraw gospodarki, w konsekwencji czego zaskarżona uchwała pozostaje sprzeczna z zakresem regulacji przekazanej radom gmin na podstawie ustawy kompetencyjnej.