Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 września 2023 r., sygn. II SA/Kr 740/23

Odpady

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Niedźwiedź Sędziowie: WSA Piotr Fronc (spr.) WSA Magda Froncisz Protokolant: Starszy Referent Kinga Ładyga po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2023 r. sprawy ze skargi Z. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 6 kwietnia 2023 r. znak: SKO.OŚ/4170/288/2021 w przedmiocie nakazu usunięcia odpadów I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz skarżącej Z. G. kwotę 680 zł (sześćset osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 30 czerwca 2021 r., znak: WZ.6236.2.1.2020, wydaną na podstawie art. 26 ust. 1, 2 i 6 oraz art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2021 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779 z późn. zm., dalej: "uoo"), art. 104, art. 105 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, dalej: "kpa"), po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w sprawie usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania na terenie działek [...] (obręb G. , gmina O.), Wójt Gminy Oświęcim:

1) nakazał Z. G. jako właścicielce działki [...] usunięcie z nich odpadów o kodach 17 01 07, 17 02 03, 17 03 02, 17 05 04;

2) wskazał, że usunięcie odpadów powinno nastąpić przez ich przetransportowanie do uprawnionego miejsca odzysku lub unieszkodliwiania (składowania) prowadzonego przez podmiot posiadający odpowiednie zezwolenie właściwego organu;

3) ustalił, że obowiązek, o którym mowa w pkt 1, zostanie wykonany w terminie 90 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.

W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji wskazał, że zawiadomieniem z dnia 28 października 2020 r. Z. G. powiadomiono o wszczęciu postępowania w sprawie składowania odpadów zawierających m.in. ziemię i gruz w miejscu do tego nieprzeznaczonym na działkach nr [...], nr [...] i nr [...]. Co do działek [...] i [...] wydano odrębną decyzję, bo właścicielem tej działki była inna osoba. Oględziny w terenie odbyły się 12 maja 2021 r. Stwierdzono, że odpady zlokalizowane są na działce [...]. Z przeprowadzonego rozeznania wynika, że odpady były nawożone od wielu lat i stanowią mieszaninę odpadów o czterech ww. kodach. Część terenu, na który nawożono odpady, jest już porośnięty trawą. W związku ze znacznym podniesieniem poziomu działki o co najmniej 1 metr wskutek nagromadzenia odpadów (pierwotnie: zbliżony do poziomu działki nr [...] – obecnie: prawie odpowiadający poziomowi drogi wojewódzkiej DW 948 Kęty-Oświęcim), wszystkie odpady winny zostać usunięte tak, aby przywrócić poziom pierwotny (246,2 m n.p.t.) wynikający ze zdjęcia (zał. nr 1) oraz mapy z lutego 2012 r. (zał. nr 2). Orientacyjnie przyjęto, że 1 m3 odpadów gruzu betonowego i ceglanego może ważyć od 1,5 do 2,2 tony (w zależności od stopnia rozdrobnienia odpadów), 1m3 ziemi może ważyć od 1,4 do 1,5 tony, a waga ziemi zmieszanej z kamieniami będzie jeszcze wyższa. Biorąc pod uwagę, że poziom działek został znacznie podwyższony, a powierzchnie działek są niewielkie, stwierdzono, że właściciel działek przekroczył limity, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (dalej: "rozporządzenie").

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00