Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 września 2023 r., sygn. III SA/Kr 663/23
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędziowie Sędzia WSA Jakub Makuch Asesor WSA Magdalena Gawlikowska (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 21 września 2023 roku sprawy ze skargi J. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 9 lutego 2023 r., nr SKO.NP/4115/22/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie na rzecz skarżącej J. D. kwotę 480 (słownie: czterysta osiemdziesiąt ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Skarżąca J. D. wniosła o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką W. D., legitymującą się orzeczeniem Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w B. z 26 maja 2022 r. o zaliczeniu do znacznego stopnia niepełnosprawności na stałe, ze stwierdzeniem, że nie da się ustalić od jakiej daty istnieje niepełnosprawność zaś ustalony stopień niepełnosprawności datuje się od 27 kwietnia 2022 r.
Decyzją Burmistrza C. z 29 grudnia 2022 r. znak: [...] odmówiono skarżącej przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji stwierdził, że w sprawie nie zachodzi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy rezygnacją bądź niepodejmowaniem zatrudnienia przez skarżącą, a potrzebą opieki nad matką. Argumentując niniejsze wskazał, że skarżąca do lipca 2021 r. była zarejestrowana w zagranicznym Biurze Pracy, zaś opiekę nad matką sprawuje od 29 grudnia 2021 r. Ponadto uznano, że w sprawie nie zachodzi przesłanka z art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, która uzależnia ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego od wieku powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right