Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 5 września 2023 r., sygn. I SA/Go 150/23

Interpretacje podatkowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Damian Bronowicki Sędziowie Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędzia WSA Zbigniew Kruszewski (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Katarzyna Grycuk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 września 2023 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Zaskarżoną interpretacją indywidualną z [...] kwietnia 2023 r. nr [...], Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) uznał za nieprawidłowe stanowisko Gminy (dalej: gmina, skarżąca) w przedmiocie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gruntu.

Z uzasadnienia interpretacji wynikało, że gmina, przedstawiając stan faktyczny wskazała, że na potrzeby budownictwa mieszkaniowego, gmina, wspólnie z R Sp. z o.o., utworzyła S Spółka z o.o. (dalej: S), w której Gmina posiada 99,53% udziałów

S posiada status społecznej inicjatywy mieszkaniowej w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 790; dalej: ustawa o SIM). Przedmiotem działalności Spółki jest budowanie domów mieszkalnych oraz ich eksploatacja zgodnie z przepisami ustawy o SIM. Już w chwili utworzenia S, gmina powierzyła na rzecz tej spółki swoje zadanie własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: u.s.g.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 725 ze zm.; dalej: u.o.p.l.), w oparciu o powierzenie bezumowne.

Objęcie udziałów w S przez gminę nastąpiło w oparciu o środki Rządowego Funduszu Rozwoju Mieszkalnictwa. Następnie gmina i S, zawarły umowę, o której mowa w art. 31 ust. 1 zd. 2 ustawy o SIM. Przedmiotem tej umowy jest ustalenie szczegółowych warunków powierzenia części zadania własnego gminy określonego w art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. u.o.p.l., w zakresie, w jakim zadanie to określone zostało w umowie spółki S, stanowiącego usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym. Umowa określiła w szczególności rodzaj, planowany termin rozpoczęcia i okres realizacji usługi publicznej, o której mowa w art. 33p ust. 1 ustaw o SIM oraz planowany termin rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia inwestycyjno-budowlanego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00