Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 września 2023 r., sygn. II SA/Gl 813/23

Ruch drogowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Sędziowie Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, Sędzia WSA Krzysztof Nowak (spr.), Protokolant referent Renata Pacewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Bytomiu na uchwałę Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 28 listopada 2022 r. nr LXXI/899/22 w przedmiocie ustalenia wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego parkowanie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Bytomiu (dalej: "Rada") podjęła w dniu 28 listopada 2022 r. uchwałę nr LXXI/899/22 w sprawie ustalenia wysokości opłaty za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego parkowanie na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2021 r., poz. 8226).

Prokurator Rejonowy w Bytomiu wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach skargę na ww. uchwałę i zarzucił jej istotne naruszenie prawa, a to:

1. art. 2, 7, 94 Konstytucji RP (Dz.U. z 1997 r., Nr 78 poz.483) oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym (obecnie: t.j. Dz. U. 2022 poz. 988) - dalej "u.p.r.d." poprzez nienależyte wypełnienie delegacji ustawowej i:

- przeprowadzenie analizy kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze miasta Bytom w sposób nierzetelny, niepełny i niepozwalający na ustalenie ich wysokości w odniesieniu do wszystkich kategorii pojazdów wymienionych w art. 130a ust. 6a u.p.r.d. i wskazanych w załączniku do uchwały,

- zaniechanie wzięcia pod uwagę w procesie legislacyjnym kryterium w postaci konieczności sprawnej realizacji zadań o których mowa w art. 130a ust. 1-2 u.p.r.d.,

- ustalenie wysokości opłaty za usunięcie pojazdu z drogi oraz jego parkowanie w oparciu o kryterium nieznane ustawie, jakim jest dostosowanie stawek opłat do wartości podanych w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2023 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym, podczas gdy art. 130 ust. 6 u.p.r.d. nakazuje wzięcie przez organ pod uwagę jedynie konieczności sprawnej realizacji zadań, o których mowa w ust. 1-2, oraz kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu, zaś art. 130a ust. 6a-6c u.p.r.d. wskazują maksymalną wysokość opłat jaką może nałożyć organ, nie obligując lokalnego prawodawcy do dostosowania wysokości stawek wynikających z uchwały do aktualnego obwieszczenia Ministra Finansów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00