Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 9 sierpnia 2023 r., sygn. I SA/Ol 401/22
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska Sędziowie sędzia WSA Andrzej Brzuzy (sprawozdawca) asesor WSA Anna Janowska Protokolant starszy referent Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi R. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie z dnia 6 lipca 2022r., nr 2801-IOD.4102.27.2021 w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2013r. oddala skargę
Uzasadnienie
Decyzją z 7 czerwca 2021 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w K. (dalej jako: "organ I instancji", "NUS w K.") określił R. N. (dalej jako: "podatnik", "strona", "skarżący") wysokość zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2013 r. w kwocie 32.733,00 zł.
Jak wynika z uzasadnienia ww. decyzji oraz z przedłożonych sądowi wraz ze skargą akt podatkowych sprawy w okresie objętym decyzją podatnik prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym PPL pod nazwą F. R. N. (dalej również jako: "F."). W wyniku przeprowadzonego postępowania podatkowego organ I instancji stwierdził, że strona dokonała nieprawidłowego rozliczenia podatku dochodowego za 2013 r., bowiem w podatkowej księdze przychodów i rozchodów za 2013 r. za koszt uzyskania przychodów ujęła wartości netto wykazane na fakturach wystawionych przez firmę I. L. W. (dalej jako: "I."), dokumentujących czynności, które w rzeczywistości nie miały miejsca. Tym samym w ocenie NUS w K. podatnik z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zawyżył koszty uzyskania przychodów o kwotę 119.150,00 zł.
Po rozpatrzeniu odwołania Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie (dalej jako: "DIAS", "organ II instancji", "organ odwoławczy") decyzją z 6 lipca 2022 r. rozstrzygnięcie organu I instancji utrzymał w mocy.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia w pierwszej kolejności organ odwoławczy odniósł się do kwestii przedawnienia zobowiązania za 2013 r. W jego ocenie bieg terminu przedawnienia tego zobowiązania został skutecznie zawieszony i nie biegnie dalej, gdyż nie doszło do prawomocnego zakończenia postępowania karnego skarbowego (art. 70 §7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, ze zm.), dalej jako: "o.p.", a rozliczenie za analizowany okres nie uległo przedawnieniu. Wskazał przy tym, że 10 lipca 2017 r. Naczelnik [...] Urzędu Celno-Skarbowego w G. (dalej jako: "NPUCS w G.") wszczął postępowanie karne skarbowe w sprawie o przestępstwo skarbowe, wiążące się z niewykonaniem zobowiązania w podatku PIT za lata 2012-2015 przez podatnika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right