Wyrok WSA w Kielcach z dnia 23 sierpnia 2023 r., sygn. II SA/Ke 342/23
Administracyjne postępowanie; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek Sędzia WSA Krzysztof Armański po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 23 sierpnia 2023 r. sprawy ze skargi A. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2023 r. [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia o zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego zamierzonego sposobu użytkowania budynku oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z 19 kwietnia 2023 r. znak: [...] [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze (dalej też "Kolegium"), po rozpoznaniu zażalenia A. C. utrzymało w mocy postanowienie Prezydenta Miasta K. z 23 lutego 2023 r. znak: [...] o odmowie wydania zaświadczenia o zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (w skrócie "mpzp") zamierzonego sposobu użytkowania budynku położonego na działce nr ewid. [...] obręb 0026 przy ul. [...] w K..
W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Kolegium wskazało, że wnioskiem z 15 lutego 2023 r. skarżący zwrócił się do organu o wydanie zaświadczenia o zgodności z obowiązującym mpzp zamierzonego sposobu użytkowania ww. budynku na budynek mieszkalny jednorodzinny. W tej sprawie strona złożyła wniosek o wydanie zaświadczenia w oparciu o art. 71 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm., zwanej dalej "P.b." lub "Prawem budowlanym").
Jak podkreśliło Kolegium, zaświadczenie o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego mpzp stanowi zaświadczenie, o którym mowa w art. 217 § 2 pkt 1 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem zaświadczenie wydaje się, jeżeli urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa. Zaświadczenie to nie jest wyłącznie urzędowym potwierdzeniem określonych faktów lub stanu prawnego. Kolegium wyjaśniło, że w zaświadczeniu wydanym w oparciu o art. 71 ust. 2 pkt 4 P.b. wójt, burmistrz albo prezydent miasta ma stwierdzić o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego mpzp. W istocie zatem zadaniem organu jest interpretacja postanowień prawa miejscowego w kontekście zamierzonej zmiany sposobu użytkowania obiektu. W zaświadczeniu tym organ powinien dokonać analizy i oceny, czy zamierzony sposób użytkowania obiektu budowlanego będzie zgodny z ustaleniami obowiązującego mpzp, a następnie stwierdzić to wprost w zaświadczeniu. Nie jest to więc proste urzędowe potwierdzenie określonych faktów lub stanu prawnego wynikających z prowadzonej przez organ ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się w posiadaniu organu, jak wynikałoby z brzmienia art. 217 § 2 pkt 1 k.p.a. Organ wydający zaświadczenie w oparciu o art. 71 ust. 2 pkt 4 P.b. obowiązany jest do samodzielnej oceny, czy występuje zgodność zamierzonego sposobu użytkowania obiektu z ustaleniami obowiązującego mpzp. Organ dokonuje w istocie interpretacji (wykładni) postanowień planu miejscowego w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego. Przy braku stwierdzenia takiej zgodności, odmawia wydania zaświadczenia żądanej przez wnioskodawcę treści, wymaganej art. 71 ust. 2 pkt 4 P.b.