Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 4 lipca 2023 r., sygn. I SA/Łd 373/23

Podatek od towarów i usług

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiktor Jarzębowski, Sędziowie: Sędzia WSA Joanna Grzegorczyk-Drozda (spr.), Asesor WSA Agnieszka Gortych-Ratajczyk, , po rozpoznaniu w dniu 4 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Gminy W. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 marca 2023 r. nr 0113-KDIPT1-3.4012.393.2022.4.MK w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżone postanowienie; 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz Gminy W. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżonym postanowieniem z dnia 15 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej utrzymał w mocy postanowienie o odmowie wydania indywidualnej interpretacji z dnia 20 stycznia 2023 r.

Gmina W. wystąpiła do Dyrektora KIS o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, celem uzyskania odpowiedzi na pytania dotyczące m.in. podlegania opodatkowaniu VAT czynności udostępnienia przez Gminę Przedsiębiorstwu Komunalnemu Sp. z o.o. (dalej: Spółka) infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na podstawie umowy dzierżawy, tj. kwestii rozstrzygnięcia czy odpłatne udostępnienie Spółce infrastruktury wodno-kanalizacyjnej stanowi po stronie Gminy czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia oraz czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione przez nią na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej (dalej: Inwestycje).

W opisie wskazano, że gmina jest jedynym udziałowcem Spółki.

Z tytułu świadczenia usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej powstałej w efekcie inwestycji, Gmina pobiera/będzie pobierała od Spółki czynsz dzierżawny, udokumentowany wystawianymi na Spółkę fakturami VAT oraz rozlicza/będzie rozliczać VAT należny z tego tytułu. Wysokość miesięcznego czynszu dzierżawy określana będzie na podstawie łącznie dwóch składowych: a) wysokości ostatecznie poniesionych przez Gminę ze środków własnych wydatków na realizację Inwestycji oraz b) wysokości przyjętych stawek amortyzacyjnych dla środków trwałych stanowiących przedmiot dzierżawy, ustalonych z uwzględnieniem okresu zużycia danego środka trwałego. Gmina zaznaczyła, że przez poniesione przez nią wydatki rozumie wartość nakładów inwestycyjnych jakie Gmina ponosi i finansuje ze środków własnych. W wartości tej nie uwzględnia podatku od towarów i usług - w zakresie w jakim podlega on odliczeniu oraz pozyskanej kwoty dofinansowania ze źródeł zewnętrznych w formie bezzwrotnej tj. w formie dotacji. Ustalenie wysokości czynszu dzierżawy w oparciu o stosowane stawki amortyzacyjne i wartość nakładów poniesionych przez Gminę ze środków własnych dla danego majątku będącego przedmiotem dzierżawy jest według Gminy szczególnie uzasadnione - jako że amortyzacja w prawie podatkowym zasadniczo obrazuje stopień i tempo w jakim dany środek trwały ulega eksploatacji. Stąd też Gmina uważa za zasadne ustalenie wysokości czynszu dzierżawnego na wskazanych zasadach. Ponadto strona wskazała, iż dla infrastruktury wodno-kanalizacyjnej Gmina przyjmuje obniżoną stawkę amortyzacji, tj. odpowiednio:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00