Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 5 lipca 2023 r., sygn. I SA/Łd 371/23

Interpretacje podatkowe; Odpady

Dnia 5 lipca 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kowalski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Bożena Kasprzak Asesor WSA Tomasz Furmanek Protokolant Asystent sędziego Daria Przybylska-Cieplucha po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2023 r. sprawy ze skargi A na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego Prezydenta Miasta Łodzi z dnia 28 lutego 2023 r. nr DFP-Fn-V.3137.106.1.2023 w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę.

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 8 grudnia 202 r. Wspólnota Mieszkaniowa A. zwróciła się do Prezydenta Miasta Łodzi (dalej: "organ") o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie przepisów prawa podatkowego dotyczących opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa nieruchomości położonej w Ł. przy ulicy [...] 26, jako płatnik opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, złożyła w dniu 9.05.2022 r. deklarację korygującą do pierwotnie złożonej deklaracji za okres rozliczeniowy od stycznia do marca 2022 r. Powodem było wejście w życie Uchwały nr LVII/1711/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dn. 16.03.2022 r. (z mocą od 01.01.2022 r.) oraz błędne ujęcie w deklaracji średniego zużycia wody w m3 wg faktur otrzymanych ze ZWIK. Urząd odpowiedzialny za rozliczenia dotyczące opłaty za gospodarowanie odpadami powołując się na art. 6m ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519) – dalej u.c.p.g., dwukrotnie odmówił uznania korekty za właściwą mimo wyjaśnień i załączonych kopii faktur ze ZWIK sp. z o.o. świadczących o tym, że w deklaracji pierwotnej niesłusznie zawyżono zużycie wody.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów stanowisko urzędu jest słuszne?

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że system opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest deklaratywny i podmiot sam dokonuje wyliczenia, a ustawa o czystości i porządku w gminach powołuje się na ustalenia Ordynacji podatkowej, to zgodnie z art. 81 Ordynacji podatkowej podmiotowi przysługuje prawo do korekty deklaracji. Korekta deklaracji koryguje uprzednio złożona deklarację, która zdaniem podmiotu składającego została błędnie sporządzona. Według organy powoływanie się na art. 6m ust. 4 w przypadku oczywistej pomyłki pisarskiej, kiedy wysokość opłaty naliczana jest od zużycia wody, a dokumentem źródłowym są faktury ZWIK na podstawie których sporządza się deklarację, jest sprzeczne z prawem. Art. 6m ust. 4 powinien mieć zastosowanie w przypadku, kiedy opłata za gospodarowanie odpadami naliczana jest od ilości osób, bowiem wtedy może powodować działania wsteczne. Nie ma możliwości zmiany deklaracji zmniejszającej wysokość opłaty za okres wsteczny co oznacza, że w przypadku, gdy np. w styczniu z nieruchomości wyprowadził się jeden z mieszkańców, a właściciel lub zarządca nie złożył nowej deklaracji do 10 lutego, będzie zobowiązany ponieść opłaty za cały okres do czasu dokonania zmiany. Zgodnie z art. 6 ust. 5 pkt 2 u.c.p.g., przepisu ust. 4 nie stosuje się, jeżeli właściciel nieruchomości złoży nową deklarację zmniejszającą wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami w związku z informacją lub korektą faktur, uzyskaną z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego. Informacja to zbiór wiadomości o faktach, zdarzeniach, cechach przedmiotów. Jest pojęciem szerszym niż faktura - uznana nawet za informację publiczną - wyrok OSK 2157/11 NSA z dnia 3 stycznia 2012 r. Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym koryguje deklarację ze względu na błąd pisarski i zmianę wprowadzoną Uchwałą Nr LVII/1711/22 Rady Miejskiej w Łodzi z dn. 16.03.2022 r. dotyczącą częstotliwości wywozu. Ponadto Uchwała Nr XLDC/1498/21 Rady Miejskiej w Łodzi w § 2.1 pkt 2 odnosi się do ilości wody zużytej. W przedstawionej przez stronę sytuacji do takiego zużycia wody w tym okresie nie doszło, co znajduje potwierdzenie w fakturach ZWIK sp. z o.o. Mając na względzie odpowiedzialność i rzetelność rozliczeń, Wspólnota Mieszkaniowa składając korektę, pragnie naprawić popełniony błąd, a nie zaniżyć zobowiązanie podatkowe. "Czy rzeczywiście intencją organu było wprowadzenie tak drastycznych obostrzeń, że dokumenty źródłowe - faktury nie mają żadnego znaczenia przy weryfikacji prawidłowości rozliczeń?". Wykrywając błąd w rozliczeniu innych podatków np. PIT, VAT, CIT korekty można, a nawet trzeba dokonać do momentu przedawnienia. Brak możliwości dokonania korekty prowadzi więc do poświadczenia nieprawdy i stoi w sprzeczności do zaufania organom władzy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00