Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 lipca 2023 r., sygn. II SA/Kr 1331/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Piotr Fronc Sędziowie: WSA Magda Froncisz WSA Monika Niedźwiedź (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Katarzyna Migda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi M. S.-B. na decyzję Wojewody Małopolskiego z dnia 13 września 2022 r. znak WI-I.7840.5.79.2022.EU w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Wojewody Małopolskiego na rzecz M. S.-B. kwotę 500,00 zł (pięćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją Wojewody Małopolskiego z dnia 13 września 2022 r. znak WI-I.7840.5.79.2022.EU orzeczono o uchyleniu decyzji d decyzji Prezydenta Miasta Krakowa nr 214/6740.2/2022 z 22 kwietnia 2022 r., znak: AU-01-5.6740.2.65.2022.KGR, w sprawie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki i projektu architektoniczno – budowlanego oraz udzielenia dla inwestora: Pani M. S. - B. pozwolenia na budowę, dla zamierzenia budowlanego pn.: "Przebudowa i rozbudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz przebudowa i rozbudowa istniejącego tarasu ze schodami zewnętrznymi, działka nr [...] obr. 10 Podgórze, przy ul. [...] w Krakowie" i umorzeniu postępowania w sprawie.

W uzasadnieniu decyzji organ II instancji wskazał, że w analizowanej sprawie, organ I instancji, decyzją z 22 kwietnia 2022 r., znak: AU-01- 5.6740.2.65.2022.KGR, po rozpatrzeniu wniosku inwestora zatwierdził projekt zagospodarowania działki i projekt architektoniczno – budowlany oraz udzielił inwestorowi wnioskowanego pozwolenia na budowę. Przymiot strony w przedmiotowym postępowaniu administracyjnym organ I instancji przyznał właścicielom dz.ew.nr [...] (teren zajęty pod inwestycję) oraz właścicielowi działki znajdującej się w obszarze oddziaływania obiektu, tj. dz.ew.nr [...]. Z akt organu I instancji wynika, że właścicielem dz.ew.nr [...] jest Pani K. G. (patrz wypis z rejestru gruntów – karta nr 29-30 akt organu I instancji). Zaskarżona decyzja została skierowana do ww. osoby, niemniej jednak nie została doręczona z uwagi na zgon Pani K. G.. Fakt śmierci ww. strony potwierdza pozyskany, na potrzeby niniejszego postępowania odwoławczego, skrócony odpis aktu zgonu nr [...], wydany przez Urząd Stanu Cywilnego Kraków. Organ I instancji, na podstawie dostępnych danych (własna baza), ustalił następców prawnych po zmarłej K. G., w osobie: Pani B. G., Pana K. G., Pana L. G., a następnie doręczył ww. stronom inkryminowaną decyzję. Odnosząc się do podjętych w tym zakresie działań przez organ I instancji wskazać należy, iż organ administracji publicznej powinien w każdym przypadku podejmować działania posługując się możliwie najprostszymi środkami, które zgodnie z zasadą szybkości postępowania administracyjnego, wyrażoną w art. 12 § 1 i 2 kpa, powinny zmierzać do końcowego załatwienia sprawy. Organ administracji powinien dążyć do ustalenia spadkobierców na podstawie akt sprawy, a w przypadku ustalenia osób powiązanych ze zmarłą stroną do uzyskania od nich oświadczenia, czy są spadkobiercami zmarłej strony, czy też posiadają interes prawny do występowania w sprawie jako strona postępowania (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lipca 2017 r. II OSK 2702/15). Jeżeli wezwanie spadkobierców jest możliwe, nie ma podstaw do zawieszenia postępowania. Wezwanie spadkobierców jest zaś możliwe wtedy, gdy spadkobiercy są znani oraz znane są ich adresy. Powołany przepis, ani żaden inny nie wymaga, aby uznać, że dopiero stwierdzenie nabycia spadku lub poświadczenie dziedziczenia jest warunkiem, od którego zależy możliwość wezwania spadkobierców zmarłej strony. Krąg spadkobierców ustawowych jest określony przez ustawę (art. 931-940 k.c.). Dziedziczenie następuje z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 922 § 1 k.c.). Dlatego też wykazanie, że strona postępowania zmarła oraz wskazanie jej spadkobierców w taki sposób, że jest możliwe zawiadomienie ich o toczącym się postępowaniu, jest wystarczające do uznania, że spadkobiercy zmarłej strony zostali wskazani. Jedynie, gdyby organ administracji miał wiarygodne informacje o sporze o dziedziczenie, w szczególności wobec powołania się przez osobę spoza kręgu spadkobierców ustawowych na dziedziczenie testamentowe, to mógłby domagać się w celu wykazania spadkobierców - przedłożenia stwierdzenia nabycia spadku czy aktu poświadczenia dziedziczenia (patrz: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 lipca 2018 r. II SA/Kr 372/18 - orzeczenie prawomocne NSA w wyroku z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. akt II OSK 916/14; wyrok z dnia 30 stycznia 2018 r., sygn. akt II OSK 901/16 Naczelny Sąd Administracyjny; wyrok NSA z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt II OSK 411/16). W przedmiotowej sprawie, ustaleni przez organ I instancji spadkobiercy po zmarłej, nie kwestionują ww. faktu. W pismach skierowanych zarówno do organu I instancji (dot. pisma Pana K. G. z 18.05.2022 r. – karta nr 46 akt organu I instancji), jak również do organu II instancji (dot. pisma Pana L. G. z 12.07.2022 r., stanowiącego odwołanie oraz pisma Pana K. G. z 31.08.2022 r.), ww. strony podnoszą fakt braku wydania przez sąd rejonowy postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku po K. G., jak również fakt nie sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00