Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. I SA/Wr 731/22

Interpretacje podatkowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Andrzej Cichoń (sprawozdawca), Sędziowie SWSA Jarosław Horobiowski, SWSA Marta Semiczek, po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi Gminy Z. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 sierpnia 2022 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.98.2022.2.BS/MP w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Gminy Ż. (dalej: Strona, Skarżący, Gmina, Wnioskodawca) jest postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: organ, organ podatkowy, organ interpretacyjny, DKIS) z dnia 9 sierpnia 2022 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.98.2022.2.BS/MP wydane w przedmiocie odmowy wydania interpretacji indywidualnej.

Z akt sprawy wynika, że 25 lutego 2022 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości pełnego odliczenia VAT naliczonego oraz zwrotu VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją inwestycji, w zakresie obiektu sportowego na terenie Gminy przy oddaniu w odpłatną dzierżawę obiektu sportowego. We wniosku wskazano, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną na potrzeby podatku od towarów i usług i od 1 stycznia 2017 r. dokonuje scentralizowanych rozliczeń VAT wraz z podległymi jednostkami. Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych a jednym z jej zadań własnych jest dbanie o kulturę fizyczną i turystykę, co wynika z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm., dalej: "ustawa o samorządzie gminnym"). Gmina zamierza zrealizować projekt "Budowa przyszkolnej krytej pływalni pn. [...]". Projekt jest współfinansowany z programu "Sportowa Polska 2020" oraz w ramach pilotażowego programu budowy małych przyszkolnych krytych pływalni. Gmina zamierza zawrzeć umowę dzierżawy obiektu sportowego na rzecz samorządowej instytucji kultury (dalej jako: SIK lub Dzierżawca). SIK jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, posiada osobowość prawną i samodzielnie gospodaruje przydzielaną i nabytą częścią mienia Gminy. Dzierżawa będzie odpłatna, na podstawie umowy cywilno-prawnej. Obiekt sportowy w godzinach "szkolnych" (zwyczajowo od 8 do 15) będzie służyć wyłącznie uczniom szkoły, szczególnie w celu nauki pływania realizowanej przez przeszkolonych nauczycieli. Natomiast w godzinach pozaszkolnych (przed godz. 8 i po godz. 15) obiekt będzie do dyspozycji całej lokalnej (i nie tylko) społeczności, np. na pływanie rekreacyjne. Wstęp do obiektu będzie odpłatny - ceny będą ustalane przez Dzierżawcę. Obiekt będzie również odpłatnie wynajmowany przez Dzierżawcę, np. na różne zajęcia sportowe itp. Za realizację wszelkich usług (w godzinach szkolnych i pozaszkolnych) będzie odpowiadać Dzierżawca, to on będzie podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie obiektem oraz wszelkie korzyści będą wpływać do SIK. Gmina wydzierżawiając obiekt, oddaje zarządzanie i zyski z obiektu Dzierżawcy. Przed przystąpieniem do inwestycji Gmina przeprowadziła analizę ekonomiczną, której celem była wskazanie najbardziej opłacalnej dla Gminy formy wykorzystania planowanej inwestycji. Analiza ta wykazała, że taką formą może być dzierżawa obiektu, dzięki które Gmina znacząco redukuje koszty utrzymania obiektu i gwarantuje sobie stały przychód w postaci czynszu dzierżawnego. Gmina przygotowała kalkulację ukazującą jakie koszty musiałaby ponosić rocznie, w celu utrzymania obiektu. Okazało się, że utrzymanie basenu przez Gminę byłyby nieopłacalne dla Gminy, a dodatkowo wiązałaby się z ryzykiem ekonomicznym po stronie Gminy, ponieważ w przypadku małego zainteresowania basenem, Gmina i tak musiałaby ponosić koszty utrzymania. W przypadku dzierżawy obiektu - Gmina będzie miała zapewniony comiesięczny wpływ czynszu i nie będzie zobligowana do ponoszenia dodatkowych nakładów czasowych, technicznych i ekonomicznych. Gmina oddając obiekt w dzierżawę, nie będzie zobowiązana do wykonywania ewentualnych napraw, zatrudniania pracowników, przygotowywania planu dostępności obiektu, ponoszenia wszelkich dodatkowych kosztów oraz nadzoru nad obiektem. Dlatego też oddanie obiektu w dzierżawę jest dla Gminy najlepszym rozwiązaniem, zarówno ze względów technicznych, jak i ekonomicznych. Gmina przedstawiła możliwe koszty roczne: przewidywany roczny koszt zatrudnienia personelu: 800.000 zł brutto, przewidywane koszty roczne utrzymania obiektu: 400.000 zł brutto, dodatkowe koszty, np. na apteczki, artykuły biurowe, karnety, stroje dla pracowników itp. – w zależności od potrzeb. Zgodnie z kalkulacją, całkowite koszty roczne obiektu mogą wynieść ok. 1.200.000 zł. Umowa dzierżawy obiektu sportowego zostanie wstępnie zawarta na 10 lat, ale będzie mogła zostać przedłużona. Czynsz będzie wynosił 10.000 zł (brutto) miesięcznie. Gmina wskazała, że jeśli czynsz dzierżawny za rok będzie wynosił 120.000 zł, a nakłady na inwestycję wyniosą 12.286.597,40 zł, to wielkość rocznego udziału wyniesie: 0,98 %. Zatem zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji może nastąpić w przeciągu ok. 100 lat. W związku z powyższym Strona zadała pytanie: Czy Gmina będzie miała możliwość do pełnego odliczenia VAT naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm. dalej jako ustawa o VAT) i zwrotu podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, w zakresie obiektu sportowego na terenie Gminy przy oddaniu w odpłatną dzierżawę obiektu sportowego? Przedstawiając własne stanowisko Gmina wskazała, że jej zdaniem w związku z odpłatnym udostępnieniem obiektu sportowego na rzecz SIK, Gmina będzie uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z jego budową. Postanowieniem z 31 maja 2022 r. DKIS odmówił wydania interpretacji indywidualnej w sprawie wniosku z 25 lutego 2022 r., w którym stwierdził, że opis zdarzenia przyszłego budzi uzasadnione przypuszczenie, że może stanowić nadużycie prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o VAT oraz, że odpowiada ono zagadnieniu, które było przedmiotem uzyskanej uprzednio opinii Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 3 września 2021 r. nr [...] wydanej dla Strony, w sprawie będącej przedmiotem wcześniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącego tej samej inwestycji. Po rozpatrzeniu zażalenia DKIS postanowieniem z 9 sierpnia 2022 r. utrzymał w mocy swoje postanowienie z 31 maja 2022 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00