Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Gl 617/23

Ochrona środowiska

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Żurawik, Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Edyta Kędzierska (spr.), Protokolant Monika Rał, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 czerwca 2023 r. sprawy ze skargi I. sp. z o. o. w B. na zarządzenie pokontrolne Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 27 lutego 2023 r. nr 23/2023/AP w przedmiocie gospodarowania odpadami oddala skargę.

Uzasadnienie

Śląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska, zaskarżonym zarządzeniem pokontrolnym nr 23/2023/AP z dnia 27 lutego 2023 r., wydanym wobec I. Sp. z o.o. (dalej również jako skarżąca), na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2021 r. poz. 1070 z późn. zm.) zarządził: 1) zaprzestać przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami – termin realizacji: od zaraz, zgodnie z przepisami prawa 2) stosować środki poprawiające właściwości gleby zgodnie z instrukcją ich stosowania i przechowywania - termin realizacji: na bieżąco.

W uzasadnieniu zarządzenia organ wskazał, że na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonej przez inspektorów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach na terenie firmy skarżącej stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przestrzegania wymagań ochrony środowiska. Podniósł, że w toku kontroli ustalono, iż kontrolowany podmiot prowadzi wydobycie piasku na działce o numerze ewidencyjnym [...], obręb: [...], zlokalizowanej przy ul. [...] w K. W związku z powyższym posiada decyzję Starosty [...] z dnia 15.03.2022 r., udzielającą koncesji na wydobywanie piasku metodą odkrywkową ze złoża ,, [...]" w granicach obszaru górniczego ,, [...]". Dodatkowo skarżąca posiada decyzję Starosty [...] z dnia 30.11.2020 r. ustalającą leśny kierunek rekultywacji terenu niniejszej nieruchomości. W dniu rozpoczęcia kontroli dokonano oględzin działki o numerze ewidencyjnym [...], obręb [...], przy ul. [...] w K. Podczas wykonywania ww. czynności w wyrobisku powstałym w wyniku wydobycia piasku, stwierdzono obecność świeżo nawiezionej ziemi, w którą wmieszane były odpady pochodzenia budowlanego (tworzywa sztuczne pochodzenia budowlanego - listwy perforowane oraz folie, a także gruz budowlany, płyty betonowe, fragmenty cegieł). Przedstawiciel Spółki wyjaśnił, że wyrobisko zostało wypełnione ziemią z nadkładów powstałych podczas wydobycia piasku oraz gruzem z budynków wyburzonych na terenie kontrolowanej nieruchomości. Dodatkowo poinformowano, że na terenie prowadzonych prac zdarza się, iż pracownicy skarżącej wykopują stare budynki. Ze względu na ekonomiczną nieracjonalność wywożenia ww. materiału poza teren zakładu, zostaje on zabudowany na kontrolowanym terenie i służy do wypełnienia wyrobisk. Organ podniósł, że przedmiotowe odpady zostały zakwalifikowane pod kodem 17 09 04 - zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03. Wskazał, że wykorzystując ww. odpady do rekultywacji niniejszego terenu skarżąca prowadzi proces przetwarzania - odzysk odpadów poza instalacjami i urządzeniami, a dokładniej proces R5 - Recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych. Podkreślił, że zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o odpadach, zakazuje się przetwarzania odpadów poza instalacjami lub urządzeniami. Dodatkowo, jak wynika z ust. 2 ww. przepisu, dopuszcza się odzysk poza instalacjami lub urządzeniami w przypadku:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00