Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 14 czerwca 2023 r., sygn. II SA/Gd 953/22

Budowlane prawo

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Górska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Magdalena Dobek - Rak Asesor WSA Wojciech Wycichowski Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Aleksandra Głowacka po rozpoznaniu w dniu 14 czerwca 2023 r. w Gdańsku na rozprawie sprawy ze skargi M. S. i Ł. S. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 14 września 2022 r. nr WI-I.7843.3.44.2022.IG w przedmiocie sprzeciwu w sprawie robót budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarga M. S. i Ł. S. na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia 14 września 2022 r., nr WI-I.7843.3.44.2022.IG, wniesiona została w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

W dniu 28 lutego 2022 r. do Starosty Kościerskiego wpłynęło zgłoszenie skarżących o zamiarze prowadzenia na terenie działki nr [...], położonej w obrębie ewidencyjnym [...] w K., robót budowlanych, polegających na budowie budynku gospodarczego o powierzchni zabudowy 35 m2.

Starosta Kościerski decyzją z dnia 12 kwietnia 2022 r., nr AB.6743.155.1.2022, wydaną na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2017 r., poz. 1323 ze zm.), wniósł sprzeciw w sprawie dokonanego przez skarżących zgłoszenia.

Uzasadniając wydaną decyzję, Starosta wskazał, że dokonane przez skarżących zgłoszenie nie czyniło zadość wymaganiom przepisu art. 30 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane, w związku z czym wezwano skarżących do jego uzupełnienia. W konsekwencji zaś, po weryfikacji dokonanego zgłoszenia oraz złożonych dodatkowo dokumentów, organ stwierdził przede wszystkim, że zgłaszane roboty budowlane wymagają pozwolenia na budowę a nie zgłoszenia. Ponieważ przedmiotowy obiekt w znacznej części usytuowany ma być pod powierzchnią przyległego terenu, sklepienia tego obiektu nie można uznać za dach. Brak dachu uniemożliwia zaś zakwalifikowanie takiej konstrukcji jako budynku. Przedmiotem wniosku jest zatem budowla a nie budynek, a wykonanie robót budowlanych polegających na budowie budowli bez wyjątku wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Nadto, organ uznał, że skarżący nie przedłożyli szkicu sytuacyjnego na aktualnym podkładzie mapowym ani też decyzji Konserwatora Zabytków Powiatu Kościerskiego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00