Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 9 maja 2023 r., sygn. III SA/Kr 1875/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Sędziowie WSA Hanna Knysiak-Sudyka ASR WSA Marta Kisielowska po rozpoznaniu w dniu 9 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 13 września 2022 r. nr SKO.ŚR/4111/1116/2022 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego skargę oddala.

Uzasadnienie

W dniu 5.05.2022 r. skarżąca złożyła wniosek do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ś. o ustalenie na jej rzecz prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką. Do wniosku dołączono kopie zaświadczenia lekarskiego matki, kopię wypisu z treści orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji z 1998 r., a także oświadczenie dot. formy i zakresu opieki oraz oświadczenie służące ustaleniu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Powołano się na orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21.10.2014 r. sygnatura K 38/13, którym Trybunał uznał niekonstytucyjność art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28.11.2003 o świadczeniach rodzinnych (Dziennik Ustaw 2003 Nr 228 poz. 2255 ze zm. – dalej "uśr") w zakresie, w jakim różnicuje on prawo do świadczenia pielęgnacyjnego ze względu na datę powstania niepełnosprawności osoby, nad którą sprawowana jest opieka.

W dniu 28.07.2022 r. z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Ś. wydana została decyzja o numerze [...] o odmowie przyznania skarżącej świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu opieki nad matką. W obszernym uzasadnieniu decyzji napisano, że materiał zgromadzony przez organ wskazuje, że skarżąca nie spełniła ustawowych przesłanek dla przyznania jej ww. świadczenia, gdyż celem jego przyznania wymagane jest ustalenie faktycznego braku możliwości podjęcia zatrudnienia w wyniku konieczności sprawowania opieki nad niepełnosprawnym, natomiast w stanie faktycznym sprawy rozmiar opieki, która jest wymagana nie uniemożliwia jej podjęcia pracy. Organ wskazał również na fakt, że w rodzinie skarżącej występują inne osoby mogące sprawować opiekę nad matką. Organ uznał zatem, że nie występuje związek przyczynowy pomiędzy koniecznością opieki nad matką, a brakiem zatrudnienia, stąd nie zostały spełnione przesłanki z art. 17 ust. 1 pkt 4 uśr. Organ na poparcie swojej tezy przytoczył orzecznictwo sądowoadministracyjne i ustosunkował się do orzeczenia Trybunału K 38/13.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00