Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 5 maja 2023 r., sygn. III SA/Kr 1948/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący S WSA Maria Zawadzka Sędziowie WSA Renata Czeluśniak WSA Ewa Michna (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 5 maja 2023 r. sprawy ze skargi E. L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie z dnia 13 października 2022 r., nr SKO.NP/4115/338/2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego skargę oddala.

Uzasadnienie

Ponownie wydaną decyzją z 31 sierpnia 2022 r., znak: [...] Wójt Gminy B. odmówił E. L. (dalej: skarżąca) przyznania świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad matką.

W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ, podobnie jak w wydanej przez siebie wcześniej i uchylonej przez organ II instancji decyzji z 30 maja 2022 r. wskazał, że skarżąca nie spełniła przesłanki określonej art. 17 ust. 1b ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2140) - dalej: "u.ś.r.". Organ przyznał, że matka skarżącej "nie jest osobą samodzielną, jest osobą leżąca i bezwzględnie wymaga pomocy osób drugich". Skarżąca opiekując się matką wykonuje wszelkie niezbędne czynności życia codziennego takie jak: wykonywanie ćwiczeń gimnastycznych, przygotowywanie posiłków, dbanie o higienę intymną, pranie ubrań i pościeli, kąpiel i wszelkie czynności higieniczne. Jednakże na podstawie zgromadzonej dokumentacji nie da się ustalić od kiedy istnieje niepełnosprawność matki skarżącej. Natomiast z informacji uzyskanych od skarżącej wynika, że na pewno niepełnosprawność matki nie powstała przed 25. rokiem życia w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej. Organ podał, że przy rozpatrywaniu sprawy uwzględnił wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r., K 38/13 wskazał jednakże, że Trybunał Konstytucyjny nie orzekł, że cały art. 17 ust. 1b u.ś.r. jest niekonstytucyjny, a nadto, że wykonanie tego wyroku "wymaga podjęcia działań ustawodawcy, które doprowadza do przywrócenia równego traktowania opiekunów dorosłych osób niepełnosprawnych". Tym samym, organ uznał, że art. 17 ust.1b u.ś.r. pozostaje obowiązującym przepisem, a skoro tak, należało odmówić skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00