Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 maja 2023 r., sygn. III SA/Gl 191/23

Oświata

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Fleszer (spr.), Sędzia WSA Adam Gołuch, Protokolant Referent-stażysta Magdalena Janik, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 maja 2023 r. sprawy ze skargi C. Sp. z o.o. w L. na uchwałę Rady Miasta Rybnik z dnia 26 września 2019 r. nr 190/XIV/2019 w przedmiocie ustalenia trybu udzielania, rozliczania i kontroli prawidłowości pobierania oraz wykorzystania dotacji oświatowych 1) stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części określonej w § 5 ust. 13 pkt 2, § 8 ust. 6, § 9 ust. 7 pkt 7 od sformułowania "a także do sporządzania obliczeń i zestawień w zakresie pobrania i wykorzystania dotacji"; 2) w pozostałej części skargę oddala; 3) zasądza od Rady Miasta Rybnik na rzecz strony skarżącej kwotę 407 (czterysta siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Pismem z 6 lutego 2023 r. C. Sp.z o.o. (dalej: Skarżąca) zaskarżyło uchwałę Rady Miasta Rybnika nr 190/XIV/2019 z dnia 26 września 2019 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych jednostek oświatowych prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne inne niż Miasto Rybnik oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania (dalej: uchwała).

Została ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego z 2019 poz. 6712.

Według Skarżącej poprzez regulacje zaskarżonej uchwały doszło do naruszenia jej interesu prawnego lub uprawnienia, ponieważ jest organem prowadzącym szkół niepublicznych na terenie Miasta Rybnika.

Zaskarżonej uchwale Skarżąca zarzuciła:

1.naruszenie art. 38 ust. 1 w związku z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 17 z późn. zm., dalej u.f.z.o.) w zw. z art. 73 §1 k.c. w zw. z art. 781 §1 Kodeksu Cywilnego w związku z § 4 ust. 1 zd. 1 w zw. z §4 ust. 1 pkt 11 uchwały poprzez wydanie uchwały z przekroczeniem zakresu delegacji ustawowej w szczególności poprzez nałożenie na organ prowadzący szkoły niepubliczne obowiązku składania informacji, o których mowa w art. 33 ust. 1 u.f.z.o. w formie pisemnej z pieczątka oraz podpisem, w sytuacji gdy przepisy kodeksu cywilnego dopuszczają podpisywanie dokumentów kwalifikowanym podpisem elektronicznym oraz zrównują formę elektronicznej z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej. Ponadto u.f.z.o. nie zastrzega dla złożenia informacji formy pisemnej z zastrzeżeniem rygoru nieważności, co w konsekwencji stanowi, iż możliwe jest złożenie informacji w formie dowolnej;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00