Orzeczenie
Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 24 maja 2023 r., sygn. II SA/Gd 3/23
Zabezpieczenie społeczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędzia WSA Diana Trzcińska Asesor WSA Wojciech Wycichowski (spr.) po rozpoznaniu w Gdańsku w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 24 maja 2023 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 2 listopada 2022 r., nr SKO Gd/3561/22 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:
Wnioskiem z 28 kwietnia 2022 r. M. K. (dalej: "Wnioskodawczyni", "Strona", "Skarżąca") wystąpiła do Wójta Gminy M. (dalej: "Wójt", "organ pierwszej instancji") o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji
z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawną matką J. F..
Decyzją z 2 czerwca 2022 r. Wójt, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia
28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 615) - dalej: "u.ś.r.", odmówił Stronie wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego.
W uzasadnieniu organ pierwszej instancji podał, że obowiązek opieki nad członkiem rodziny wywodzony jest z obowiązku alimentacyjnego, o którym mowa w art. 128 ustawy
z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359 ze zm.) - dalej: "k.r.o.", z którego przepisów wynika, że obowiązek alimentacyjny obciąża krewnych w linii prostej, rodzeństwo, małżonka oraz rodziców względem dziecka. Krewnymi w linii prostej są zstępni (syn, córka, wnuk, prawnuk) oraz wstępni (rodzice, dziadkowie, pradziadkowie). Uwzględniając te regulacje Wójt uznał, że na Wnioskodawczyni ciąży obowiązek alimentacyjny, gdyż jest córką J. F..
Organ pierwszej instancji wskazał następnie, że Strona nie mieszka wspólnie
z matką (mieszka na tym samym osiedlu), J. F. mieszka wspólnie z drugą córką i jej rodziną. Wójt podał również, że z załączonego świadectwa pracy wynika, iż do 30 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni pracowała i do tego czasu była aktywna zawodowo.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right