Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 14 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Rz 1437/22

Czystość i porządek

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SNSA Jerzy Solarski /spr./ Sędziowie NSA Stanisław Śliwa WSA Elżbieta Mazur - Selwa po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 14 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Przemyślu na uchwałę Rady Gminy Fredropol z dnia 13 kwietnia 2022 r. nr XLVIII/338/2022 w przedmiocie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Fredropol w 2022 r." I. stwierdza nieważność § 4 ust. 1 załącznika do zaskarżonej uchwały; II. oddala skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

Uchwałą z dnia 18 marca 2022 r., nr XLVIII/338/2022 (dalej: "uchwała"), Rada Gminy we Fredropolu (dalej: "Rada Gminy") na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2022 r., poz. 559, dalej: "u.s.g.") oraz art. 11a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz.U. z 2022, poz. 572, dalej: "ustawa") przyjęła "Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Fredropol w 2022 roku" (dalej: "program").

W skardze na tę uchwałę Prokurator Rejonowy w Przemyślu (dalej: "Prokurator"), zarzucił istotne naruszenie przepisów prawa, tj.:

1. art. 11a ust. 2 ustawy, poprzez wskazanie w § 1 pkt 4 i 5, § 2 pkt 9 i § 9 jako jednego z celów i zadań programu działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym, w tym "Edukacji mieszkańców Gminy Fredropol w zakresie humanitarnego traktowania zwierząt" oraz "Propagowania ograniczenia i kontroli rozrodczości zwierząt domowych, w szczególności psów i kotów" - podczas gdy takie unormowanie pozostaje poza kompetencją zawartą w art. 11a ustawy. Podstawowymi celami programu są: zapewnienie opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobieganie bezdomności zwierząt. Z kolei granice realizacji tychże celów określa art. 11 a ust. 2, 3, 3a i 5 ustawy. Wyznacza on zamknięty katalog elementów, jakie winny znaleźć się w programie. W ramach dyspozycji tego unormowania nie mieści się określenie działań, które mają służyć zapewnieniu edukacji mieszkańców gminy we wskazanym zakresie,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00