Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. III SA/Kr 122/23
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędziowie Sędzia WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) SWSA Hanna Knysiak-Sudyka SWSA Janusz Kasprzycki po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego Kraków-Nowa Huta w Krakowie na uchwałę Rady Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce z dnia 30 maja 2022 r. nr XXXIII/255/2022 w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonym miejscu stwierdza nieważność § 4 załącznika do zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Rada Gminy Igołomia-Wawrzeńczyce, działając na podstawie art. 3 ust. 1 i art. 5 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o ułatwieniach w prowadzeniu handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników (Dz. U. z 2021 r. poz. 2290) zwanej dalej "ustawą o ułatwieniu rolnikom handlu" oraz art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.) dalej w skrócie jako u.s.g., podjęła w dniu 30 maja 2022 r. uchwałę nr XXXIII/255/2022 w sprawie wyznaczenia miejsca do prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników oraz uchwalenia regulaminu prowadzenia handlu w piątki i soboty przez rolników i ich domowników na wyznaczonym miejscu (Dz. Urzęd. Woj. Małopol. z 2022 r. poz. 4044), zwanej dalej w skrócie uchwałą.
Na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie wniósł Prokurator Rejonowy Kraków-Nowa Huta w Krakowie, domagając się stwierdzenia nieważności zaskarżonej uchwały w części obejmującej § 4 załącznika do zaskarżonej uchwały, zwanego Regulaminem.
Zaskarżonej w części uchwale zarzucono istotne naruszenie prawa, tj. art. 7 i art. 94 Konstytucji RP, art. 40 ust. 1 u.s.g. oraz art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178) poprzez wprowadzenie w § 4 Regulaminu posiadania przez wszystkie towary przeznaczone do sprzedaży oznaczonej ceny prezentowanej w widocznym miejscu albo oznaczenie wskazujące na możliwość ustalenia ceny w drodze negocjacji, podczas gdy art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług wprowadza obowiązek uwidocznienia ceny i ceny jednostkowej, a w ust. 2 tego przepisu kompetencję do wskazania przypadków braku wymogu uwidocznienia cen jednostkowych zastrzega dla ministra właściwego do spraw gospodarki. W związku z tym zaskarżona uchwała pozostaje w zakresie jej § 4 Regulaminu sprzeczna z zakresem regulacji przekazanej radom gmin na podstawie ustawy kompetencyjnej i tym samym stwierdzenie nieważności jej § 4 jest uzasadnione.