Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 marca 2023 r., sygn. IV SA/Wr 523/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tomasz Świetlikowski, Sędziowie: Asesor WSA Marta Pająkiewicz-Kremis (sprawozdawca) Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski, Protokolant: Specjalista Magdalena Dworszczak, po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 21 marca 2023 r. sprawy ze skargi B. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 7 czerwca 2022 r. nr SKO 4316/244/22 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 25 maja 2022 r. Burmistrz Gminy Milicz (dalej: organ I instancji) odmówił B. S. (dalej: strona, skarżąca) ustalenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, o jakie strona wystąpiła w związku z opieka nad niepełnosprawnym mężem R. S. Jako podstawę prawną odmowy przyznania stronie wnioskowanego świadczenia organ powołał przepis art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. oświadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 615, dalej: u.ś.r.), który stanowi m.in., że świadczenie pielęgnacyjne nie przysługuje jeżeli osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do emerytury.

Po rozpoznaniu odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze we Wrocławiu (dalej: SKO, organ II instancji) decyzją z dnia 7 czerwca 2022 r. utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, że wnioskodawczyni od czerwca 2020 r. ma ustalone prawo do emerytury, co zgodnie z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r. stanowi przeszkodę do ubiegania się o świadczenie pielęgnacyjne. Następnie organ II instancji przedstawił wykładnię systemową i podniósł, że zasadniczym kryterium wyróżnienia i funkcjonowania w systemie zabezpieczenia społecznego świadczenia pielęgnacyjnego nie jest sprawowanie opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, lecz konieczność rezygnacji lub niepodejmowania zatrudnienia z powodu sprawowania takiej opieki, w sytuacji zdolności i gotowości do podjęcia pracy (wiek produkcyjny). Jak argumentował, dlatego też ustawodawca zasadnie przyjął w treści art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r., że osoby w stosunku do których ziściło się ryzyko emerytalne nie mogą ubiegać się o świadczenie pielęgnacyjne, pomimo że sprawują opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny. Zdaniem SKO, nawet fakt ewentualnego zawieszenia wypłaty emerytury nie wyeliminuje negatywnej przesłanki z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a) u.ś.r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00