Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 marca 2023 r., sygn. IV SA/Wr 525/22
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Ireneusz Dukiel, Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Kamieniecka, Sędzia WSA Alojzy Wyszkowski (sprawozdawca), po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 16 marca 2023 r. sprawy ze skargi B. T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 20 czerwca 2022 r. nr SKO/RŚ-423/155/2022 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy (dalej: Kolegium, organ odwoławczy) z dnia 20 czerwca 2022 r. nr SKO/RŚ-423/155/2022, którą - po rozpatrzeniu odwołania B. T. (dalej: strona, skarżąca), Kolegium utrzymało w mocy decyzję z dnia 25 kwietnia 2022 r. nr OPS.8127.0ŚP.7.2022 działającego z upoważnienia Burmistrza Ścinawy - Zastępcy Kierownika Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ścinawie (dalej: organ, MOPS), w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawną J. S. (dalej: matka strony).
W uzasadnieniu organ odwoławczy przedstawił stan faktyczny sprawy podając, że strona wnioskiem z dnia 27 lipca 2021 r. wystąpiła do MOPS o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawną matką.
Decyzją z dnia 4 listopada 2021 r. nr OPS.8127.0ŚP.1.2021 organ odmówił wnioskującej przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką.
Na skutek złożonego odwołania Kolegium, decyzją z dnia 5 stycznia 2022 r. nr SKO/RŚ-423/486/2021, uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia.
W wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy, decyzją z dnia 25 kwietnia 2022 r. nr OPS.8127.OŚP.7.2022, organ odmówił stronie przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad niepełnosprawną matką. W uzasadnieniu podał, że z rodzinnego wywiadu środowiskowego z dnia 25 sierpnia 2021 r. wynika, iż matka strony, jak również ojciec są osobami niepełnosprawnymi w stopniu znacznym, mieszkają razem ze stroną i jej mężem. Z oświadczenia strony wynika, że sprawuje ona opiekę nad niepełnosprawną matką od 2018 r., a pomoc polega na: zmianie pieluchomajtek, myciu, kąpaniu, ubieraniu, czesaniu, obcinaniu paznokci, podawaniu leków, mierzeniu ciśnienia, pomiarze cukru, podawaniu insuliny, wyjeździe do lekarza, zmianie opatrunków, nacieraniu rąk i nóg maścią przeciwbólową, sprzątaniu, praniu, gotowaniu, wyjściu na spacer, czytaniu, załatwianiu spraw urzędowych, późnym wieczorem podawaniu leków na sen lub przeciwbólowych w razie potrzeby. Dalej w oświadczeniu strona podała, że poświęca 24 godziny na dobę opiekując się mamą z uwagi na jej schorzenia, tj.: cukrzycę, miażdżycę, arytmię serca, nadciśnienie tętnicze, przewlekłą chorobę nerek, anemię, zaćmę, niedoczynność tarczycy, zaniki mózgowia, kamicę pęcherzyka żółciowego. W związku ze swoją niepełnosprawnością matka strony posiada ograniczenia takie jak: problemy z chodzeniem, z pamięcią, z widzeniem, nietrzymaniem moczu, nie potrafi się sama umyć ani ubrać, sama spożywa posiłki, ale nie zawsze. Strona wskazała ponadto, że sama sprawuje opiekę nad matką, która wymaga całodobowej opieki. W dniu 13 października 2021 r. organ przesłuchał stronę, aby wyjaśnić rozbieżności zawarte w materiale dowodowym. Z protokołu przesłuchania wynika, że strona sprawuje opiekę całodobową nad matką od złożenia wniosku o przyznanie specjalnego zasiłku opiekuńczeg, tj. od listopada 2020 r., niepełnosprawna wymaga długotrwałej opieki, natomiast wcześniej (od 2018 r.) opieka polegała na gotowaniu, praniu, robieniu zakupów, zaś całodobowa opieka zaczęła się od niedawna.