Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 9 marca 2023 r., sygn. II SA/Sz 1081/22
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Sokołowska, Asesor WSA Krzysztof Szydłowski Protokolant starszy sekretarz sądowy Anita Jałoszyńska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 marca 2023 r. sprawy ze skargi Wojewody Zachodniopomorskiego na uchwałę Rady Powiatu w Szczecinku z dnia 29 kwietnia 2004 r. nr XVII/145/2004 w przedmiocie nadania sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Szczecinku imienia Józefa Macichowskiego oddala skargę.
Uzasadnienie
1. W dniu 29 kwietnia 2004 r. Rada Powiatu podjęła [...] w sprawie nadania sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w S. imienia Józefa Macichowskiego. W terminie określonym w art. 79 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wojewoda nie stwierdził jej nieważności.
W §1 uchwały [...] Rada Powiatu nadała sali konferencyjnej w budynku Starostwa Powiatowego imię Józefa Macichowskiego, w §2 powierzyła wykonanie uchwały Przewodniczącemu Rady Powiatu, zaś w §3 postanowiła o jej wejściu w życie z dniem podjęcia.
W podstawie prawnej ww. uchwały powołany został przepis art. 12 ust. 11 ustawy o samorządzie powiatowym, zgodnie z którym do wytycznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.
2. Skargę na powyższą uchwałę wywiódł Wojewoda, zarzucając jej podjęcie bez podstawy prawnej i brak kompetencji Rady Powiatu do stanowienia aktów w tym przedmiocie, a tym samym istotne naruszenie art. 7 Konstytucji RP.
W uzasadnieniu skargi Organ wskazał, że rada powiatu jako organ administracji publicznej chcąc podjąć jakieś działanie, musi znaleźć normę kompetencyjną wyraźnie zezwalającą na takie działanie, która określa kompetencje, zadania i tryb postępowania, wyznaczając tym samym granice jej aktywności, zaś w ugruntowanym orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się nielegalność uchwał i innych aktów jednostek samorządu terytorialnego, które wykraczają poza zadania powierzone im w ustawie i to niezależnie od nazwy wydanego aktu, bądź jego normatywnego, czy pozanormatywnego charakteru.