Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 marca 2023 r., sygn. IV SA/Po 740/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Józef Maleszewski (spr.) Sędzia WSA Maciej Busz Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 marca 2023 r. sprawy ze skargi S. S. na decyzję Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia 29 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie nakazu rozbiórki oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej również jako WWINB, organ II instancji) działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 - dalej k.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania S. S. (dalej również jako skarżący) od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla powiatu [...] z 3 sierpnia 2022 r. (nr. [...] [...]), którą wnoszącemu odwołanie (jako inwestorowi) nakazano rozbiórkę "całości wykonanego w 2022 roku ogrodzenia z przęseł drewnianych na słupkach drewnianych i kotwach stalowych o długości 9,04 m na działce nr ewid. [...] wzdłuż wschodniej granicy z działką nr ewid. [...] położonych przy ul. [...] w P.", utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.

W uzasadnieniu decyzji wskazano, że Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu [...] (dalej: PINB) decyzją z 14 stycznia 2021 r. sygn. [...] nakazał S. S. (jako właścicielowi) rozbiórkę "całości wykonanego w 2020 r. ogrodzenia z betonowych płyt prefabrykowanych o długości ok. 9,8 m na działce nr ewid. [...] wzdłuż wschodniej granicy z działką nr ewid. [...] położonych przy ul. [...] w P.". Organ II instancji decyzję tę utrzymał w mocy decyzją z 3 marca 2021 r. nr [...] [...] Decyzja WWINB stała się również prawomocna.

Kontrolę wykonania nałożonego obowiązku PINB przeprowadził 14 maja 2021 r., stwierdzając, iż nie został on wykonany. W związku z uzyskaną od S. S. informacją o jedynie częściowym wykonaniu nałożonego obowiązku PINB w dniu 17 sierpnia 2021 r. przeprowadził kolejną kontrolę, podczas której stwierdził, że "Obecnie na terenie nieruchomości w miejscu ogrodzenia podlegającego rozbiórce zlokalizowane jest ogrodzenie na istniejących wcześniej słupkach betonowych z przęsłami w konstrukcji drewnianej". Podczas kontroli przeprowadzonej w dniu 9 czerwca 2022 r. PINB ustalił, iż egzekwowany obowiązek został wykonany, lecz "W dniu kontroli w miejscu istniejącego wcześniej ogrodzenia z prefabrykowanych elementów betonowych zostało zrealizowane nowe ogrodzenie z przęseł drewnianych na słupkach drewnianych i kotwach stalowych ocynkowanych o wysokości nieprzekraczającej 2,20 m (2,18 m) i długości 9,04 m". Opisany stan faktyczny został przedstawiony przez PINB w wykonanej w trakcie kontroli dokumentacji fotograficznej. W aktach sprawy PINB zgromadził kopię uchwały Rady Miasta P. z 23 października 2012 r. Nr [...] w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w P. w rejonie ulic: [...], obręb P., ark. 4, 5, 6, 19 - strefa [...] (Dz. Urz. Woj. [...]. z 2013 r. poz. [...] – dalej m.p.z.p.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00