Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 marca 2023 r., sygn. IV SA/Po 82/23

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Józef Maleszewski Sędzia WSA Maciej Busz Asesor sądowy WSA Sebastian Michalski (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 09 marca 2023 r. sprawy ze skargi M. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 29 września 2022 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Burmistrz T., decyzją z dnia 24 maja 2022 roku (nr [...]), odmówił przyznania M. R. świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką roztoczoną nad ojcem Z. S..

Organ ustalił, że Z. S. jest wdowcem, a orzeczeniem o całkowitej niezdolności do samodzielnej egzystencji legitymuje się od 2004 roku, tj. [...] roku życia. Opiekę nad niepełnosprawnym ojcem sprawuje córka M. R. (jedynaczka, zamężna), która ma ustalone prawo do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy.

W uzasadnieniu odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego Burmistrz wyjaśnił, że niepełnosprawność podopiecznego nie powstała przed 18. rokiem życia lub w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, nie później niż do ukończenia 25. roku życia. Ponadto w sprawie nie jest możliwe ustalenie związku przyczynowego pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia lub jego niepodejmowaniem, a koniecznością sprawowania opieki. Osoba całkowicie niezdolna do pracy może zrezygnować lub nie podejmować zatrudnienia z powodu swego stanu zdrowia, a nie z powodu konieczności właściwej opieki na niepełnosprawnym członkiem rodziny.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze, po przeprowadzeniu uzupełniającego postępowania wyjaśniającego, decyzją z dnia 29 września 2022 roku (nr [...]), utrzymało w mocy rozstrzygnięcie organu pierwszej instancji.

Odwołując się do stanowiska prezentowanego w orzecznictwie sądów administracyjnych Kolegium uznało, że po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 października 2014 roku o sygn. akt K-38/13 przepis art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych nie może być stosowany w dotychczasowym kształcie, gdyż jest niezgodny z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP w zakresie jakim różnicuje prawo do świadczenia pielęgnacyjnego osób sprawujących opiekę nad osobą niepełnosprawną ze względu na moment powstania niepełnosprawności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00