Wyrok WSA w Opolu z dnia 14 marca 2023 r., sygn. II SA/Op 342/22
Budowlane prawo; Administracyjne postępowanie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz (spr.) Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski Protokolant St. inspektor sądowy Joanna Szyndrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2023 r. sprawy ze skargi J. J. na decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Opolu z dnia 24 października 2022 r., nr 195/2022 w przedmiocie nałożenia obowiązku przedstawienia projektu budowlanego zamiennego oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną przez J. J. (dalej jako: skarżący, strona) decyzją nr 195/2022 (znak WOA.7721.10.2.2022.SAS) z dnia 24 października 2022 r. Opolski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Opolu (dalej również w skrócie: OWINB), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000), dalej: "K.p.a.", oraz art. 83 ust. 2 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), dalej jako: "Prawo budowlane", po rozpatrzeniu odwołania skarżącego od decyzji nr 33/2022 z dnia 12 kwietnia 2022 r. Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w powiecie [...] (dalej również: organ powiatowy lub w skrócie: PINB) nakładającej na stronę obowiązek sporządzenia i przedstawienia projektu budowlanego zamiennego, uwzględniającego zmiany wynikające z dotychczas wykonanych robót budowlanych podczas budowy pawilonu usługowo-handlowego usytuowanego w miejscowości N. na działce nr a (dawny numer działki b) w terminie do dnia 30 września 2022 r. - decyzję PINB uchylił w części dotyczącej terminu wykonania nałożonego w niej obowiązku i wyznaczył nowy termin wykonania rozstrzygnięcia - do 31 marca 2023 r., a w pozostałym zakresie utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy.
Wyżej wymienione rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z dnia 5 czerwca 2018 r. J. K. zawiadomił PINB o braku odbioru technicznego sklepu "[...]" znajdującego się w N. przy ul. [...] oraz o stanie technicznym budynku, który może potencjalnie stwarzać zagrożenie dla klientów oraz osób tam pracujących, gdyż naruszona została konstrukcja dachu. Pismem z dnia 15 czerwca 2018 r. organ powiatowy zawiadomił aktualnego właściciela obiektu o planowanej na dzień 5 lipca 2018 r. kontroli, która ostatecznie została przesunięta na dzień 18 września 2018 r. W jej trakcie stwierdzono, że w miejscowości N. na działce nr a usytuowany jest budynek - pawilon usługowo-handlowy sieci "[...]", którego budowa zakończyła się, a obiekt jest użytkowany i prowadzona jest w nim działalność handlowa. Właściciel przedłożył organowi dokumentację: książkę obiektu, protokoły z okresowych kontroli. PINB ustalił, że na wybudowanie tego budynku została wydana 14 lipca 1997 r. decyzja przez Kierownika Urzędu Rejonowego w [...] o pozwoleniu na budowę nr [...]. Rozstrzygnięciem tym zatwierdzono projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę R. J. i Z. J. dla inwestycji obejmującej budowę pawilonu usługowo - handlowego. Obecny w trakcie kontroli J. J. oświadczył, że został właścicielem obiektu w dniu 19 czerwca 2012 r. zgodnie z aktem notarialnym Rep [...], a poprzedni właściciele nie przekazali mu pozwolenia na budowę.