Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 22 marca 2023 r., sygn. I SA/Ol 602/22
Środki unijne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Przemysław Krzykowski Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) sędzia WSA Andrzej Brzuzy Protokolant referent Elżbieta Parda po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2023 r. sprawy ze skargi W. B. na decyzję Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie z dnia 26 września 2022r., nr 228/OR14/2022 w przedmiocie odmowy przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2021 oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga W.B. (dalej: "strona", "skarżący", "producent rolny") dotyczy decyzji Dyrektora Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Olsztynie (dalej: "Dyrektor ARiMR", "organ odwoławczy") utrzymującej w mocy decyzję Kierownika Biura Powiatowego ARiMR w Bartoszycach (dalej: "organ I instancji", "Kierownik BP") z 29 czerwca 2022 r. nr 0248-2022-001529 o odmowie przyznania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego na rok 2021.
Z akt sprawy wynika, że strona zgłosiła do płatności obszarowej działki rolne o łącznej powierzchni 181,93 ha, w tym do powierzchni upraw roślin pastewnych 81,45 ha. Dodatkowo zadeklarowała 20 sztuk zwierząt do płatności do krów oraz 20 sztuk zwierząt do płatności do bydła.
Odmawiając przyznania wnioskowanych płatności Kierownik BP ocenił, że w niniejszej sprawie zostały sztucznie stworzone warunki do otrzymania korzyści niezgodnych z celami pomocy finansowej przyznawanej w ramach systemów wsparcia bezpośredniego. Stwierdził bowiem, że pomimo istnienia na przestrzeni lat 2005-2021 kilku pozornie odrębnych gospodarstw, powstałych na bazie gruntów stanowiących własność strony i jego małżonki E.B., na każdym etapie ich funkcjonowania pełną kontrolę nad tymi gospodarstwami sprawowała strona. Podał, że kontrola ta dotyczyła zarówno rodzaju prowadzonej produkcji, jak i sposobu pozyskiwania środków oraz ich wydatkowania. Wskazał, że pomimo ograniczenia w 2021 r. (do dwóch) liczby podmiotów ubiegających się o płatności do ww. gruntów, tj. do strony i jego córki A.P., nadal istnieje nieprawidłowość, gdyż w rzeczywistości grunty te wchodzą w skład jednego gospodarstwa zarządzanego przez stronę. Dodał, że w 2021 r. z wnioskiem o płatności wystąpił również Z.B. (producent rolny powiązany ze stroną), który zgłosił do płatności działki rolne położone na działkach ewidencyjnych, które - jak wynika z aktu oskarżenia z 24 stycznia 2022 r. - zostały zakupione na rzecz strony. Zgłoszona przez tego producenta rolnego powierzchnia wynosiła: 14,94 ha do płatności bezpośrednich, 2,20 ha do płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej.