Postanowienie WSA w Lublinie z dnia 1 marca 2023 r., sygn. II SA/Lu 143/23
Zagospodarowanie przestrzenne; Odrzucenie skargi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Asesor sądowy Bartłomiej Pastucha po rozpoznaniu w dniu 1 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. W. na czynność Wójta Gminy Mircze w przedmiocie zapewnienia dostępu do danych przestrzennych p o s t a n a w i a odrzucić skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 12 października 2022 r. A. W. (dalej także jako "skarżąca"), powołując się na art. 3 § 2 pkt 4 w zw. z art. 50 § 1 oraz art. 54 § ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm., dalej jako "p.p.s.a.") oraz art. 101 ust. 1 w zw. z art. 101a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm., dalej jako "u.s.g."), wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie na Wójta Gminy (dalej także jako: "Wójt" lub "organ"), w związku z nieprawidłowym, tj. niezgodnym z prawem wykonywaniem przez organ czynności nakazanych przepisami prawa, a mianowicie czynności udostępniania zbiorów danych przestrzennych dla planów miejscowych oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania Gminy M., za pośrednictwem usługi pobierania, które to udostępniania – jak wskazała skarżąca – odbywa się obecnie z naruszeniem: art. 67a-67c ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 503 ze zm., dalej jako "u.p.z.p."); art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 214, dalej jako "u.i.i.p.") i § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1916, dalej jako "rozporządzenie").
Powołując się na wskazane wyżej naruszenia skarżąca wniosła o uznanie, na podstawie art. 146 § 2 p.p.s.a., jej uprawnienia, wynikającego z wyżej przytoczonych przepisów, do uzyskania dostępu do kompletnych zbiorów danych przestrzennych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania organu, spełniających wymagania nałożone przepisami prawa, czyli uzyskania bezpośredniego dostępu do kompletnych zbiorów danych przestrzennych (zawierających trzy, a nie jeden obiekt przestrzenny) poprzez usługę pobierania WFS). Nadto, w oparciu o art. 101a ust. 2 u.g.n., domagała się nakazania organowi nadzoru wykonania niezbędnych czynności na rzecz skarżącej, na koszt i ryzyko gminy. Wniosła również o zasądzenie kosztów postępowania.